Österdalälven , Älvdalen

Första semester veckan inleddes med en kväll i Älvdalen. Det blev ett besök hos den alltid lika trevlige Stefan innan det bar iväg mot Åsen. Jag fiskade blint men det var bara små fisk som visade sig. På nacken vakade det en del men där stod tre grabbar. 

Vid nio åkte jag ner till Karlsarvet. Där träffade jag två bekanta Micke från Bäsna och Roger från mina hemtrakter. Det vakade en del Öring utefter kanten , men de var oerhört lättskrämda. Det var en del härliga fenor i vaken men jag lyckades inte presenter en enda fluga för dom. De slutade vaka bara man satte foten i vattnet eller fick till ett kast. 


Runt halvelva så försvann Öringarna och Harren började började vaka nära kanten det var snärtiga vak som signalerade nattsländor. Jag testa allt i nattslände väg som flöt och även dagsländor som även de kläckte. Vid tolv var jag bered att ge upp. Då kom jag att tänka på en svart nymf jag fick av Tomas i Idsjöströmmen den skulle vara grym på Harr och fiskas snett nedströms med lite darr med spötoppen. Den satt lämpligt jackans flughållare så den fick bli en sista chansning. Den första fisken tog direkt de nyss omöjliga fiskarna tog alla den svarta nymfen. Det blev tre i håven och några tappade de var mellan 25-35 cm. Vakandet dog ut men fortsatte ute i älven. Att jag är så fokuserad på att få dom på torrt kan ibland ställa till det. Nu blir det att testa denna enkla fluga fler gånger. 

Kommentarer