Vild öring i hemlig ån

Det var nog 40 år sedan jag var i denna lilla å. Jag var på plats vid ett och det var växlade molnighet och 20 grader varmt.jag talade en stund med kortförsäljaren och fick veta en han skulle få hjälp med kraftverket , då en sidokanal var nästa torrlagd.


Jag började nerströms och efter ca 100 m var det en fin djuphåla. Jag testade med en liten
Streamer med guldkropp och svart vinge. Det tog inte många kast förrän jag fick på en fisk som lossnade efter några sekunder, jäklar så nära . Jag lät hålan vila en stund och bytte sen vinkel på kasten och pang den tog igen. Öringen var överraskande stark och bjöd på en bra fight men tillslut låg en vacker fisk på 40cm i håven , de är verkligen underbara.


På denna korta stund hade vattnet sjunkt 2 dm och det var väldigt mycket som var ofiskbart. Längst ner på sträckan var det djupare och är säkert mycket intressant när det vakar. Idag var bara några enstaka sländor i luften. Och efter en timma så höjdes ån igen och nu såg det bättre ut , men fisket var såklart rätt kört. Jag drog hem vid femtiden.


Kommentarer