Mariestad ,Sibirien fiske i dammar

 Idag var jag på ett helt nytt ställe som jag fick tips på när jag var i Stenbrottet. Det ligger en mil norr om Mariestad och består av ett antal dammar , den största är som en mindre sjö.Jag kom fram vid nio och solen sken från en klarblå himmel och det var vindstilla,, men kallt och fruset i kanterna. Det var en märklig syn som mötte mig. Upp mot 100 svanar och nio vindkraftverk låg i anslutning till dammarna. Jag gick åt vänster och insåg att flera platser som såg bra ut var det nate en liten bit under ytan. När jag kommit till mitten av andra sidan så såg jag mitt första vak . Ett perfekt kast men bara en tvekan. Jag fortsatte och kom till en välklippt gräsmatta mellan två dammar , där vakade det försiktigt två gånger . Jag hade en orange Zonker på så den blev det ,en väldigt vacker Öring på knappt kilot tog den direkt. Kändes gött och jag tog en kaffe och njöt av solen.


Jag fiskade mig bort till bilen och snackade med ett par andra fiskare som hade parkerat ända nere vid vattnet. De hade fått en liten och tyckte att stället brukade vara väldigt bra. Jag kokade varmkorv och njöt av solen. Efter kaffe så blev det ett nytt varv runt sjön . När jag kom fram till platsen där jag hade haft en tvekan kastade jag ut en vit Zonker och efter några kast så tog en pigg Regnbåge, som hoppade flera gånger innan den låg i håven.


När jag sen kom till platsen där jag fick Öringen så tog en fisk på precis samma ställe. Det var även det en Öring. Nu blev det åter att njuta i solen och dricka kaffe.
Vilken dag det blev tre fiskar utan att slit och med ett makalöst väder. Dammarna vär väldigt välskötta med grillplatser och klippt gräsmatta runt om. Det som störde var att E20 hördes och att naten hade tagit över i dammarna. Ägaren har släppt i Gräskarp vilka redan har tryckt tillbaka naten . Det var också otroligt med Löja vilken fiske borde kunna äta. På sommaren vakar tydligen Löja över hela sjön. 

Kommentarer