Saxnäs N Ransarån och Crystal Creek

 

Resan norröver inledes med ett jobb i Uppsala och en övernattning i Hudiksvall. Nästa jobb var i Östersund så jag passade på att besöka L-Å och Jennifer. Det blev ett mycket trevligt återseende med snack om fiske och livet i stort. Tog även en sväng till strömmen som hade bra med vatten. Fortsatte sen till Gimårasten för lunch, bra mat som vanligt.

Simon skulle komma med tåget vid sju men blev 3 timmar försenad. Under tiden kom vi på att vi inte hade något boende för natten då vi kommit iväg en dag tidigare än planerat . Efter några samtal var allt fixat. Vi mötte Carl och Krister i Vilhelmina vilka redan fixat alla inköp. Så nu bar det iväg mot Marsfjället och Kultsjögårdens vandrarhem. Efter vi in inkvarterat oss så åkte vi ner i Kultsjöån vid femtiden.

Det regnade en del och vi provade två olika ställen i Kultsjöån som Bäckis tipsat om. Det blev några hugg och Carl fick en liten Öring , vid nio gav vi upp.

2021-08-14 växlande och 16 grader, svag vind

Efter ännu ett tips från Bäckis så ställde vi bilen vid dämmet och gick över på andra sidan . På en mosse gjorde några renar oss sällskap.


Det tog ca 30 minuter att ta sig till inloppet i nedre selet. Tyvärr så släppte de 29 kbm vilket gjorde förutsättningarna riktigt dåliga. Det var en vak period på em som resulterade i några småttingar på torrt. Det var gott om små Öring som högg på våra stora streamers , de större fiskarna lyste med sin frånvaro. Vi stannade till runt nio ,men inget hände.



2021-08-15 regnskurar och 15 grader , svag vind

Vi var på plats redan vid tio tiden i det nedre selet. Vi såg knappt ett riktigt vak på hela fm. Efter lunch gick vi upp till utloppet i övreselet , där var det redan fyra gubbar. 

Vi tittade och kastade på två stora Rödingar som stod i utloppet utan framgång. Vi fick köra vidare där nere med streamer och hade väl nåt enstaka vak att kasta på .

Vid sju när vi skulle grilla burgare så började det ösregna så vi drog till vandrarhemmet för lite samkväm. Det är bara konstatera att med denna höga vattenföring så är det väderlöst. 

2021-08-16 växlande och 15 grader ,svag vind

Vi gick upp tidig och körde mot Kittelfjäll ,vi var på platsen där helikoptern skulle ta vår utrustning vid halvelva. Där mötte Jani och hans två döttrar Mirja och Leila oss . Tjejerna tog med oss på den två timmars vandringen upp till Crystal Creek. Det var första gången jag vandrade i fjällen och det gav verkligen mersmak , såå vackert. Vi vek av stigen och följe ån sista biten i en hölja såg vi ett vak, vilket bådade gott. 





Väl framme hade Jani fått upp vår lavvu vilket skulle bli vårt hem under de tre dagarna. Vi packade in våra grejer och fick en halvtimma på oss att fiska.





 Simon kom tillbaka med ett gött smajl då han tagit en runt 40cm på blindfiske med torrfluga, vilken start. Ån hade väldigt lite vatten mot normalt så vi förstod att några kilos fiskar skulle bli svårt att lura.


 Med hjälp av Jani och tjejerna så fiskade vi oss uppåt och hamnade till sist uppe vid sjönacken. Det var en så otroligt vacker sjö inramad av höga fjäll, jag yttrade till Carl att jag bliv förälskad i landskapet.

Carl började fiska i inlopps strömmen och det dröjde inte länge förrän han drillade för fullt . Jag skyndade till för att filma och fota. Det var en otroligt vacker Öring på dryga 50cm som tog på en torr nattslände imitation, vilken lycka. 




Solen sken och vi fick några små öringar i selet. Nu var det hög tid att vända ner för middag . När vi kom dit så var Krister riktigt uppspelt han hade haft på en stor Öring som vakade stadigt  bara 100m ovanför lägret.



Efter en rejäl middag så tog Jani med oss nedströms och visade oss vilka  platser vi skulle kvällsfiska på. Första platsen var L kurvan vilken var en djup pool som svängde i ett L. Jani visade hur försiktigt man måste röra sig för att inte skrämma nån fisk. Det vakade en gång och när ingen ville stanna så gjorde jag det. Jag började fiska högt upp i strömmen och fick på en Öring som lossade alldeles inne vid kanten. Men det dröjde bara en kort stund innan nästa tog en bit längre ner i strömmen . Den gick det bättre med och jag kunde återutsätta en Öring runt 40cm . Den tog en Dyret och var otroligt stridbar vilket skulle visa sig att all fisk i strömmarna var. Efter en halvtimma då inget hänt så testade jag där de sett vaket och i andra kastet tog den , den var lite större ön den första och var väldigt svår att få i håven. Nu var det bra mörkt och vi avslutade fisket de andra hade inte känt något men jag var väldigt nöjd.

På vägen hem fick Krister se en Öring som stod nån meter från land i grundvattnet. Vi lyste med våra pannlampor på den och Krister lyckades nästa ta den i håven då den var helt orädd. Vilken grej aldrig varit med om något liknande.

2021-08-17 regn och måttlig vind från ost

Under natten kom regnet som orsakat förödelse på många platser nedåt landet. Som tur var för oss regnade det normalt på morgonen och ån hade höjt sig . Det blev en några timmars fiske nedströms campen . Jag fick en 40+ på streamer i en snabbström ovanför Lkurvan.

Vid lunch så kom Mattias Landfors och bytte av Jani. Carl och jag gick upp med Mattias till selen och den ström som som rann mellan dom. Han placerad oss på två ställen i strömmen Carl fiskade på en vakade fisk utan att den tog. 

Jag fiskade blint med Dyret i utloppet och lyckades få min första Öring på 50cm. Det var nervösare än vanligt och kändes riktigt skönt när Mattias hade den i håven. Mattias visade var fisken stod på nacken , vi skrämde två men det var den längre ner i nacken vi skulle fiska på. I andra kastet så sa han , nu går flugan perfekt ! Vilket resulterade i hugg och ännu en fisk i samma storlek landades. Riktigt kul att bli guidad när det går så bra . Carl och Mattias fortsatte upp till sjö nacken där Carl tog resans största Öring 53cm på Montana när Mattias lämnat honom.

 Carls Öringfilm

Vi mötte en Simon som stod med tjejerna vid nacken i den lugna delen. Han hade försökt i över en timma på en sporadiskt vakande fisk. Krister hade haft ett mycket intressant torrflugefiske och landat tre Öringar runt 35-40cm . Han var mycket nöjd. Det blev sen middag och vi stannade runt lägret . 

2021-08-18  Frisk västlig vind , mulet och 12 grader

Direkt efter frukost så tog han med oss på en snabb guidning nedströms . Jag och Carl lämna Simon och Krister med Mattias längst ner på sträckan. Jag lyckades få en långt ner på nacken i poolen efter L kurvan , det var en ståndplats som Mattias pekade ut. Även den var runt 40cm och tog en svart streamer. Carl tappade en i snabbström

Efter lunch så gick alla uppåt Krister gick upp till sjönacke men ledsnade i blåsten och gick vidare. Carl kom efter och tog en ut mot sjön. När det var dags för kaffe i lugnvattnet så pekade jag ut en bergknalle till Simon som Mattias sagt att det var värt att göra några kast mot. Det small på en direkt och inför hela gänget fick Simon drilla sin första kilos fisk.

Efter fotografering så gör Krister ett kast lite mer åt vänster och det otroliga händer att även han får en, något mindre fisk. Båda tog på Montana. Delad glädje är verkligen dubbel glädje. Stämningen var på topp och kaffet smakade ännu bättre. 




Efter middagen så ville jag gå upp och fiska kvällen uppe i selen, Carl hängde på. Jag var väldigt tillfreds med stort självförtroende så jag beslutade att försöka få på torrt. Jag valde en Dyret st 12. Min kväll blev helt fantastisk då jag lyckades landa en som stod en bit upp i strömmen vid stora stenen och sen en uppe på nacken . Hade även på två som slet sig . Att lyckas ta dom på blindfiske med torrfluga var underbart. Carl tog en vid sjönacken på Montana.

2021-08-18 Frisk västlig vind , mulet och 12 grader

Vi bestämde att vi skulle fiska till kl 14.00 idag och sen gå ner till bilarna. Jag gick upp till selen och det hela började bra med en tappad på Montana i strömmen vid stora stenen. Sen tappade jag en på nacken som gjorde ett elegant hopp. Den nacken var rätt speciell ,när Mattias guidade mig så skrämde vi två som stod väldigt grunt på nacken . Den närmaste tog jag tidigare men denna som stod på andra sidan  gick fri efter ett elegant hopp. Jag såg att Carl höll på och håvade uppe på sjönacken . När jag kom till honom hade han fått fyra fina fiskar på och tappade en när jag stod mitt emot. Carl vände neråt men jag beslutade att låta platserna vila en timma för att göra ett sista försök. Jag testade Carls plats uppe på sjönacken och hade en dragning i flugan. När klockan var halvett så började jag fiska mig ner i strömmen mellan selen. Strax före ett så högg en Öring vid stora stenen och rusade ner i lugnvattnet. Den rusade ut flera gånger och jag var bra nervös, jag ville så gärna ha den. Det blev en perfekt avslutning att få återutsätta en av dessa skönheter. Även denna var runt 50cm och tog på en Montana. Det satt hårt inne att få en idag , men desto större lycka när det lyckas.



Simon och Krister fick fina fiskar i poolerna längre ner mot lägret. Även Carl tog en till , det visade sig att i en pool togs det tre fiskar på fm, alla på Montana och runt de femtio.

Det var med stor spänning och förväntan jag sett framemot denna resa då jag sett bilder och filmer från platsen. Jokken var verkligen skapt för flugfiske med lugnvatten uppe vid sjön och sen pooler med korta strömmar emellan. Jag var lite nervös inför att sova i tält vilket jag inte gjort på 30år. Men med ett liggunderlag på 7cm och ny sovsäck så sov jag så jäkla bra. Jag fick verkligen mersmak på tältlivet.

Foto Mattias
Fisket blev inte som vi tänkt oss då det var lite vatten och inga kläckningar , men det var bara att byta taktik och fiska stora nymfer och streamer vilket fungerade bra. Väder kan man inte styra så det gäller att vara flexsibel. Guiderna var kanon och med bra mat och trevligt lägerliv. Tjejernas ungdomliga entusiasm smittade av sig. Vi hade helt enkelt en mycket god stämning i gruppen och det var kul att lära känna Krister. Jag tackar Mattias och Carl för de fina bilderna.













Kommentarer

  1. Blev rörd av att se bilderna, fiskade där några år, tidigt 80tal.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar