Sämsholm. Dammar

Det blev ett bonus fiske idag . Inger hade köpt en spark på blocket och den skulle hämtas i Floby , då var jag halvvägs till fiske. Gården låg otroligt vackert intill sjön det var verkligen julstämning med all julbelysning. Det tog ett tag innan jag hittade dammen. Det var verkligen grävd med långa gräs armar ut i dammen och små öar. Jag kan tänka mig att den är intressant när det vakar för man når nästan fisken överallt, men som naturupplevelse ganska tråkig.

Det blåste en måttlig ostlig vind längst med dammen och var mulet och 6 grader. Jag började på andra sidan där det såg ut att vara djupare. Jag började med en vit  Booby och efter en stund så hade jag en dragning , men den fastnade inte. Det var jäkligt kallt så jag gick igenom träsket mot inloppet. Där var det väldigt trångt tur att jag hade med spöt med flytlina. Jag testade med färggranna streamers utan att känna något.

Jag bytte till en grön Booby och fortsatte på djupkanten. Det skulle dröja till halvtolv innan jag hade en ny dragning och fast fisk. Efter lite bökande så låg en storprickig Öring i håven på knappt kilot. Det kändes väldigt bra så nu blev det att kocka i lä vid rotvältan.


Efter käk så fortsatte jag fiska mig ner mot ängen utan att känna något. Vinden hade nu ökat så jag tvingades in i lä vid vindskyddet. Vid två var jag less och skulle åkt hem om jag inte hade sparken att hämta vid fyra tiden. Jag finkammade läviken med diverse Boobys men kände inget. Wille passade på att sova med spöt som kudde..


Det började skymma vid tre så det sista körde jag med en vit streamer med lång kaninremsa. Jag gjorde inte många kast innan jag hade en fisk som nafsade flera gånger men fastnade inte. Jag körde på en halvtimma till men det var dött. Det var underbart att komma in i bilen och få värmen tillbaka. Kommer jag åka hit igen ? Mycket tveksamt , men om man är i närheten i annat ärende så kanske. Längtar till gamla vintrar då man bara brasfiskade vid denna tid. Nu drabbas man av knäppa infall att åka ut när det finns öppet vatten , men hur kul är det..

Kommentarer