Saxnäs Nedre Ransarån,Vojmån och Idsjöströmmen



Jobbet hade tagit mig upp till Luleå så när det var klart kunde jag åka mot Saxnäs. Det tog en timma så stod det Renar i vägkanten vilket förstärkte känslan att vara i Norrland. Ransar ån har jag velat till sen första FiN där Jerry skrev om fisket i den övre delen. Sen att Bäckis skulle dit och lovade stå för maten gjorde valet inte så svårt.

20200826 Nedre Ransarån 9grader och växlande

Efter att löst kort och fixat boendet så var jag vid älven vid tvåtiden. Bäckis hade tipsat om en plats på det nedre selet. När jag kom ner så fick jag Montana feeling det var klar luft och kyligt, selet var ett grunt lungtflyt med gulnad vass och påminde om Henrys Fork, så var känslan.

 Det vakande sporadiskt direkt vid lägerplatsen. Det kläckte sparsamt med Baetis men efter testat det så satte jag på en Harkrank vilket resulterade att en större Öring hoppade och tog den på nedvägen, vilket så klart inte gick så bra . Det vakade så fort vinden la sig då även i lugnflytet uppströms , såg ut som små fisk men kunde lika gärna varit Röding. Det började blåsa en del så jag gick upp längst kanalen till övre selets utlopp vilket Henrik Wallberg hade tipsat om. Där var det lä och det vakade en del fisk i den mycket svaga strömmen.Efter ett tag så hoppade en stor fisk i utloppet. Vinden vred sig så det började blåsa även här. 

Jag traskade tillbaka och riggade upp ett spö med Streamer. Efter en timma så såg jag ett vak på flaket, ut med en stor Streaking Caddis och den tog direkt, den följde med ganska snällt och snart låg en vacker Öring på 40cm i håven. Jag körde på till halvnio då det började mörkna utan att känna något mer. Däremot ytterligare två stora Öringar som hoppade. 

20200827 Nedre Ransarån 9 grader mulet och nordlig vind

En riktigt dålig dag jag fiskade mellan halvnio och till strax efter fem. Det blåste hela dagen och det vakade inget så det var att nöta med Streamer. Vid ett började ett gäng fiska i inloppet av nedre selet .De fick en i första kastet sen var det lika dött för dom. Det bästa med dagen var middag på Saxnäsgården med Bäckis och Lennart Hammarsten.

20200828 Nedre Ransarån 11 grader och växlande molnighet.

Jag var redan där vi åtta och gick omgående upp till utloppet i övre selet. Där var det lä och det vakade i lugnvattnet. Fiskarna gick runt så jag la ut en flytande Baetisnymf á la Sterner och väntade. Efter en stund så tog en fisk flugan och jag blev själaglad då jag hade krokat min första Röding trodde jag. Det var med stor besvikelse jag krokade av en Öring på 30cm. Jag gick sen ut till den stora stenen på udden. Där var det ett flertal fiskar som vakade. Jag såg att en fisk var uppe och tittade på flugan , så jag bytte till en No Hackle Dun av Réne Harrop. I andra kastet såg tog en större fisk flugan och jag knäckte tafsen i mothugget. Det var jäkligt surt då det var mitt sista ex.  Jag satte på en kläckande fjädermygga st 22 på den fick jag ytterligare en mindre Öring och hade ett par påslag. Sen kom vinden och vaken dog ut så jag ner till lägerplatsen där Bäckis och Lennart höll på att tackla sina spö.

Vi fiskade nån timma på flaket utan att det hände något. Efter korv så gick jag och Lennart uppåt jag gick ända upp till inloppet i övre selet. Det var en stark ström rakt ut i selet och det vakade en del fisk långt ut. Jag vände tillbaka till det väntande middagen.

Där mötte en glad Bäckis som hade landat en Öring på 1,2kg. Han tog den på lägerplatsen och så klart på favoriten Dyret st 16. Lennart hade sett tre stora fiskar vaka i kanalen vilket en steg men fastnade inte. Jag bjöds på en magnifik middag. Vinden la sig och det vakade sporadiskt på den smalare delen. Det skulle dröja till halvåtta innan jag äntligen fick en stridbar  Öring på 1,1kg . Den tog givetvis en Dyret st 16. Bäckis skötte håvningen perfekt. Jag var jäkligt nöjd efter kämpat i tre dagar så väger en sådan här fisk tungt. Jag var nöjd och gav upp vid nio , då laddade de andra med mus imitationer.Vilket de nästa natt fick fisk på.Det var ett stort nöje att fiska ihop och jag hoppas det kan ges fler tillfällen.

20200828 12 grader och växlande molnighet

Jag flyttade mig ner Järjagård där jag skulle fiska i Vojmån. Det var Joachim Wallin som tipsade mig om detta ställe. Det var ett fint vandrarhem med fräscha rum och bra service.Jag blev anvisad två platser av Mikael.Jag började på plats 4 på kartan det började med en fin nacke där det vakade riktigt bra efter Baetis. 

Jag fick 4-5 Harrar runt 30cm alla på en liten torrfluga. Nedanför var det en långfors med mycket sten i kanterna , jag funderade varför jag blivit anvisad denna plats. Men det såg ut som älven svängde och kanske var det ett lugnare parti där. Jag fick fiskade mig ner 400m i jobbig terräng för att till slut se ett mycket fint stryk. 

Jag satte igång stormköket för lunch och bara tre meter ifrån mig såg jag några försiktiga vak. Så när pastan kokade så tog jag en Harr på 40+ , vilket flyt. Det hade nu blivit soligt och det vakade flera fiskar i kanten. Jag fick ytterligare 5 st med topp på 40+.

 Jag var väldigt nöjd efter tre timmar så jag åkte till plats 2 på kartan. Det var en sidofåra som rann in i älven. Hela älven var här grävd vilket var tråkigt och passade inte mig alls.Det vakade lite småfisk i kanten vid sex kom det en ordentlig skur så jag packade ihop.

 När jag kom till vandrarhemmet blev det bastu där satt jag länge och njöt. Jag hade 90mil hem och var tveksam om jag skulle orka köra på en dag. Det fick bli en dag i Idsjöströmmen.

20200829 12 grader växlande ,svag vind

Det blev en trevlig pratstund med L-Å i den mysiga butiken. Jag åkte sen ner till Kullagården och käkade lunch. 

När jag kom till vindskyddet så var Kennet och Christoffer Zeus med två vänner där. Det var kul att träffas. De hade haft ett bra fiske på den övre sträckan igår men mycket smått. Jag gick ner till sista stenen där jag nymfade upp några Harrar och tog en på torrt, men de var små runt 30cm. Enligt mig så gick det inte fiska nedanför Lillselet. Vi fiskade alla vid bron och fick bara några små. Jag gick igenom forsen på andra sidan med torrt vilket gav 3-4 av samma storlek. Vi avslutade med eld och snack innan vi gav oss vid nio.


Det har varit en bra resa och med många ensamma timmar i bilen . Det har tydligare växt fram en strategi att lägga sina resor i premium vatten. Jag får väl se hur det blir men det är ambitionen. Nu ser jag fram emot Havsöring fisket i helgen.





Kommentarer