Tjörn. De sista dagarna på säsongen.

27/9 mulet 17 grader måttlig till hård V 

Jag hade bokat samma stuga som sist för de tre sista dagarna på säsongen. Jag började vid Nordön som låg i lä för den hårda väst vinden. Där var vattnet klart men annars var hela Hakefjorden starkt färgat efter flera blåsiga dagar. Efter lunch så drog jag till Askeröarna där jag blev resten av dagen. Vattnet började stiga vid halvelva och toppade klockan fem. 

Där jag tänkte börja var redan en fiskare igång så jag fortsatte längre in i viken. Här var det mycket lugnare och efter några kast så kände jag två stötar och i nästa kast tog en grann fisk på dryga 45cm. I kastet efter fick jag en något mindre. Jag fiskade av grundviken och fick ytterligare två 40+ . Vilken magisk timma och så enkelt när man väl är på rätt plats. Nu var klockan tre och jag sökte mig till andra platser som tyvärr var helt tomma. 


28/9 växlande 17 grader måttlig- hård  SV

Upp tidigt och iväg till Pilane där jag fiskade noggrant utan att känna något. Testade Björholmen men där var lika dött.Vidare ut till en vik vid Skärhamn där fick jag en 40+ i det djupare området mellan udden och grundviken. På udden som brukar hålla fisk var det inget.


Jag åkte vidare till HX för lunch , nu hade det börjat blåsa riktigt ordentligt med 17-18 m/s i vindbyarna. Men med vinden i ryggen gick det ändå. I första kastet kände jag något på mycket grunt vatten och i kastet efter såg jag en fin följare som inte tog. Nu fick var det fisk igång och jag landade en 40+ och tappade flera som lossnade vid håven eller hoppade sig fria. Fiskade sen hela viken men fick bara någon liten. Jag gjorde sen ett tappert försök vid VX men utan att känna något. Jag fick sen söka mig in i lä vid Sundsby men där hände det inget. Så det blev Askerön till det stället som var så bra igår , men som så många gånger förr så var det dött.


29 mulet med regnskurar 14 grader måttlig V

Det sista passet blev på Askeröarna där det tog en timma innan jag fick två hoppande Havsöringar på 30-35 cm på två kast. Sen hände inget mer och jag avbröt halv elva och åkte mot Skara.

Fisket var väldigt knepigt med några magiska ögonblick och sen långa perioder utan att ens få några små. Jag hade verkligen hoppats ta en upp mot 55cm men det ville sig inte denna höst.


Kommentarer