Hökensås, Bastasjön

Vi var på plats vid åtta det var mulet och blåste sydlig vind mot parkeringen. När vi plockade med prylarna kom det två Daskar , så vi skulle bli fyra i sjön. Vi började båda med sjunklina och jag fiskade med olika naturliga bobbies och testade även igel och baggar.

 När vi summerade fm så hade den äldre av Danskarna tappade en på en väldigt enkel fluga. Han berättade om en episod i Sänksjön för längesen om en kille som kom ner och tog tre bågar i snabb följd . Sen dess körde han alltid med den. Det var en streamer krok 8 med svart tunn kropp och en mycket tunn svart vinge, en igel. 

Som tur var så började solen titta fram och Carl bjöd på förstklassiga burgare. Så vi repade mod och hoppades att solen skulle få fart på fisken. Vi hamnade i lä på västra sidan efter nån timma, vid tre så vakade ett par fiskar sporadiskt i det nordvästra hörnet . Det var en som vakade mycket försiktigt två meter från land i näckrosorna. Jag avfärdade den först som nån småfisk, men när den gjorde tre vak i rad så la jag dit min rigg med en st 20 myggkläckare från Harrops. Blev förvånade när det visade sig vara en Regnbåge. Det blev ingen rusning då det var en mycket gammal mager fisk i urusel kondition.



Det blev en märklig känsla , prestationen att att fånga en gammal fisk kom lite i skuggan av att den var i så dåligt skick. Jag har under året fått en del gamla avmagrade fiskar i olika inplanterings vatten .Det är ingen kul syn men tyvärr är det få vatten som de kan hitta tillräckligt med föda. 

Vinden la sig och Carl hittade 2-3 myggätare i den andra viken på samma sida. Han hade ett spännande fiske fram till halvfem då det mörknade rejält, han hade en som tog men han kände den inte. Då det inte fanns några andra vakande fiskar inom kasthåll så körde jag med igel på flytlina utan att känna något. Det var max tio fiskar som vakade i hela sjön sista timman.

Jag brukar aldrig tveka på om det finns fisk i sjön , men idag blir man fundersam . Fyra man fiskar tio timmar per man och inget. Sjön har varit hårt bokad så ny fisk borde det finnas. Jag har ju varit några gånger nu i veckorna och det har varit mycket dåligt , vilket det även var ifjol höstas. När jag tittar på äldre inlägg så var fisket betydligt bättre eller annars har jag helt enkelt blivit sämre...

Kommentarer

  1. Kan bara hålla med om. Men jag har fiskat i sjön sista 4 åren och det är precis som du säger, sista 2 åren är fisket katastrof. Sett folk i flytring som parkerar på mitten av sjön där det är djupt och kör med sjunklina och drar upp fisk efter fisk. Plus att man hittar massor med powerbite runt sjön . Inte värt pengarna när sjön sköts så dåligt och att man tillåter flytring i en sådan sjö är helt under all kritik. Fiskade med en kompis och 4 andra kom med flytring, det var i stort sett omöjligt att få kasta på ostört vatten....

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt flytring i en sådan lite sjö är värdelöst. Sjön är ju perfekt att fiska från land . Om det inte vore för de svårflörtade myggätarna som jag inte lyckats lura, så blir det inga mer besök.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar