Saxnäs, Kultsjöån, N Fiskonbäcken , Fatmomakk, N Ransarån . Trögt och svårt.

Efter sedvanligt jobb i Östersund så var jag på plats i Kultsjögården strax efter fem. En timma senare kom Carl och Krister och efter lite käk i vår fina lägenhet så var alla lite fiskesugna. Så det blev några timmars fiske i Kultsjöån till kl 22,30. Vi fick några småttingar.




Torsdag Kultsjöån solsken 17 grader måttlig vind

Vi började ovan trappstegs forsen 10,30 jag tappade en och fick en kilos Öring på dyret nästan direkt. Vi åkte sen ner till Bietel nacken . Krister såg några rejäla vak och när han serverade en torris så tog den direkt. Det var en fin Öring på kilot , vilken start på resan. Vi fick även några små men avbröt vid 18,30 då det var många bilar vid forsarna. Hemma bjöd Krister på oxfile !


Fredag solsken 17 grader måttlig vind

Efter lite beslut ångest så blev det att testa utloppet vid Fatmomakk. Vi var där mellan 11-17,00 det var varm och vi njöt av omgivningarna , men fick bara små Öringar som vakade i utloppet.


Vi avbröt och åkte till Kultsjögården där träffade vi Igor som hade haft ett bra fiske ovan Trappstegsforsen. Det fick bli kvällen där Carl gick till ett ställe uppströms och när jag och Krister kom fram till vårt ställe så vakade det flera fiskar inom kast håll i selet. Vi blev väldigt exalterade men efter bara några kast så försvann de ut i selet. Vi testad sen närmare forsen där terrängen var väldigt svår och inga fiska såg vi. Vi avslutade sista timman med streamer i gångbro forsen fram till kl 22.



Lördag fortfarande strålande sol

N Fiskonbäcken Vi var uppe vid elva och möttes av ett fantastiskt landskap och några sporadiska vak. Carl tog en på fem hg direkt . Vi fick ytterligare några små. Efter fika gick Gubbarna  hela sträckan och jag upp till första fallet där det är ett fint blank vatten mellan forsarna.De kom tillbaka vid tre och tog några mackor. Vi fiska runt  vid lägret, men efter någon timme försvann Carl och kom tillbaka så nöjd.Han hade fått en Öring på 49cm vid första fallet. Efter det blev det en mager lunch med mos och en mindre Öring. 





Slutade vid halv nio och det var lika dött. Men miljön är magisk


Söndag N Ransarån växlande höga moln 15 grader byig vind uppströms

Det vakade direkt och Carl och jag tog varsin fem hektos på tio minuter. Det var sen en del stora vak längst kanten och Carl tog två en kilos på kort tid och missade nån mer. Han hade en svart supapuppa som var väldigt lik Ryssflugorna.



Jag tog nån liten till och Christer var vid inloppet och fick några små. Allt hände första timmen sen var det trögt, man såg ryssflugor i kanten vilket orsakat de stora vaken. Efter lunchen fick jag en Röding på ca fem hg. Carl hade två stora Öringar som vakade i kanalen som inte tog ,men han fick många mindre rödingar i utloppet . När vi kommit hem och myste med vin som kom en genomblöt Hasse in och rapporterade att det hade varit kass i övre selet.


Måndag mulet 13 grader, måttlig vind NV

Idag blåste det nedströms så vi gick upp till övre selet jag hade några påslag vid udden men det vakade dåligt.

Carl gick till utloppet från kraftverket efter tips från Hasse och fick några Rödingar med topp på åtta hg , flugan var en lite kläckare från Harrop asken. Krister tog en på nio hg ,men jag tyckte det blev för trångt och gick ner till nedre där vakade Rödingen och jag fick 3st på tre hg och missade några alla efter jag bytt till en hängande kläckare. Efter käk vid tre så var det väldigt dött och jag fick en lite öring sen  blev bara sämre mot åtta då vi gav upp .

Tisdag 22/8  lätt regn 12 grader

Jag åkte upp tidigt för att ge Rödingen en rejäl chans. Jag gick till utloppets andra sida. Det vakade lite men från denna sida var det svårt så jag vadade över kanalen och fick in lite vatten i  vadarna. Men när jag gick ut blev vänster fot helt vatten fylld, jag hade lyckades riva ett hål i vadarna. Det fanns några fiskar att kasta på och jag fick en fem hektos på kläckande. Den drog som en Öring så jag kanske får omvärdera Rödingens kampvilja. Efter den bestämde jag mig för att köra hela dagen och gick upp till bilen och tog mina reserv vadare.


Det kom en fiskare till mig och jag tyckte vi kunde samsas på platsen då det var enda stället som det var lä. Han var mycket trevlig och hade haft ett fantastiskt fiske igår kväll . De tog på det mesta och var inget kräsna på varken tafs eller storlek på flugorna. 

Det kläckte inget och vakade bara sporadiskt hela em , men om man bytte fluga så var de uppe på den men bara ett par ggr sen var det dags att byta igen. Man kunde även trigga dom genom att ge flugorna lite rörelse.

Jag fick ytterligare en på Bibio och en på Harörenymf med lila skalle. Det sista tog en galen Öring min lilla kläckare han gjorde fyra luftsprång på långlina och två innan håvning. Den var på fem hg men så galen. 

Jag avslutade vid halvsju genomblöt. Ett snabbt ombyte och sen vidare till Saxnäsgården där det serverades en trerätter buffe´ med kall öl.


Onsdag 23/8  13 grader , ingen vind

Jag var ute vid Kultsjöån strax efter åtta och när jag kom fram till forsen så möttes jag av syn jag kommer bära med mig länge. Tre stora stjärtviftande Öringar vakade samtidigt och alla inom bekvämt kasthåll. Nu snurrade tankarna vilken ska jag börja med den längst upp som vakade intensivast eller den längst ner. Jag  hejdade mig och började filma , men då slutade skådespelet och en mindre fisk fortsatte vaka. Jag testade diverse flugor innan jag upptäckte en lite ljusgrön slända som for över älven, jag hade aldrig sett något liknande då den borde hört hemma i skogen . På med en No Hackle Dun st 20 och då tog den sporadiskt vakade fisken och jag kunde håva en stark Öring på 5 hg. Det blev inte som jag tänkt men en mycket trolsk händelse i gråvädret.

Efter flera besök i augusti i N Ransarån så är det ingen topp period om man vill fiska på vakande Öring men om man tycker om Rödingen så är det ett utmanande fiske i det övre selet. Men för mig så är det Öring som gäller och då måste jag konstatera att Kultsjöån är verkligen ett riktigt bra Öringvatten. Där finns det mer att utforska. Ska man fiska natt med streamer så kan man inte fiska hela dagen och tro att man har tålamod att stå där i mörkret , man är alldeles för trött. Nu laddar jag mot Västkustens silver.








Kommentarer