Älvdalen i tre dagar. Stekhett och svårt !



14 juni 

Jag kom till Bäckis i Bäsna på onsdag kväll det var 30 grader och skulle så bli ända fram till söndag. Efter en god natts sömn så satte vi fart mot Älvdalen. Rapporterna vi fick var att fisket hade blivit bättre för varje dag. Det som skulle ställa till det var att de annonserade en höjning från 70 till 85 kubik. Vi åkte till Snipheden och Bäckis tog en mindre Öring direkt. Vi bytte sen ställe och märkte att vattnet steg och det var 9 grader kallt. Vi sökte oss lägre ner där vattnet var mellan 12-14 grader. Vi testade olika ställen och Bäckis tog några små Harrar. På kvällen hamnade vi på nacken vid dhr där det vakade bra mellan nio och tio jag missade en och Bäckis tog en Öring på 8 hg.


15 juni

Vi testade ett helt nytt ställe där jag lyckades landa en mindre Harr och senare en liten Öring. Vi bytte ställe vid lunch då Peter anslöt nu hittade Bäckis en fin ström där han tog två fina Harrar på 7-8hg och en Öring på 8 hg. Det var Baetis som lockade upp fisken , Gul forsslända tog de inte. Jag och Peter hade det svårt men Bäckis imponerade som vanligt och lyckades ta den 8 hg Harren två gånger, den hade en skada . Efter vi ätit på kvällen var Bäckis nöjd och stannade hemma. Jag och Peter åkte till dhr där Peter tog tre mindre fiskar direkt och jag missade en. Jag hade två strand nära fiskar den första drog efter ett kast den andra testade jag massor på utan det minsta reaktion. Den ratande mängder av olika sländor men tog något som inte gick att se. Peter tappade en skaplig Öring det sista.



16 juni

Vi åkte tillbaka till samma ställe som var bra igår nu var det ganska bra kläckning direkt och jag fick två feta Harrar på 3-4 hg och missade en del. Bäckis vadade över till andra sidan och blev belönad med en Öring på 8hg  och en Harr på 6 hg. Efter vi käkat blev det väldigt dött och jag kastade inte på någon vakande fisk på flera timmar. Vid fyra vakade det sporadiskt och jag hade  hade några påslag utan att fästa dom . Parachute Adams st 16 funkade kanon och jag behövde inte byta fluga bara jobba med draggfri drift. På kvällen provade vi några nya ställen utan framgång på en djupkant jag fiskade kläckte det ordentligt med grå Nattsländor i en timma , men inte en fisk visade sig. 


Det var en mycket trevlig resa med en del nya bekantskaper en kompis till Bäckis var Jan från Tyskland som tillbringade i stort sett hela sin semester i Sverige . När man bor i en tältstuga så har man i stort sett bara flugfiskare till grannar och kan snacka fiske hela kvällarna om man orkar. Jag var inte i bästa form och fick käka alvedon hela dagarna och sista kvällen satte det sig på stämbanden så jag bara kraxade. Jag tycket jag kämpade på men kanske det påverkade att den där rätta skärpan saknades. Helt klart påverkade vatten höjningen fisket negativt , men det fanns ju gott om fisk om man hamnade rätt. Bäckis och Peter är verkligen toppen att campa ihop med. Jag får se om det kan bli något mer besök till Älvdalen i framtiden. 


Kommentarer

  1. Kul rapport! Endast österdalsävlen ni var i? Vilken del av älven gick det bäst?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar