Stora Kroksjön, Utmanade och svårt med få Vulgator.

Idag var det mulet och svaga vindar, lite kyligare med 13 grader. Det såg lovande ut och vakade fisk direkt utmed kanten efter udden på högersidan. Jag satt ihop krupen och försökte rolla ut de 5-6 meter som behövdes för flugan skulle ligga rätt. En tog ganska omgående men jag kände den inte. Efter ytterligare en stund så tog det i ordentligt och flugan var borta. Dom blir helt galna när dom känner kroken så höjer man spöt för hårt så brister tafsen direkt. Jag bytte till 0,20 och gick bort till sista vindskyddet. Det var inga mängder av sländor men en del vak. Det var en vindkant utefter berget där det samlades sländor och flera fiskar var på plats. De vakade bara några meter ut och jag fick dagens första som var en gammal fisk och urstark. 


Jag gick sen på bergkanten och ända in i viken och det fanns vakande fisk hela tiden men ingen större fart. Jag lyckades håva en av årets fiskar på kilot vilken fick följa med hem. Jag tappade ytterligare några och blev av med ännu en fluga innan regnet kom vid tre. Visst gick det få fisk i regnet och jag hade några på men satt en del i vindskyddet för att se om det kunde bli ett race när det slutade. Både kläckare och Dun funkade kanske att Dun var något bättre.


Det slutade regna vid sex men tyvärr blev det mycket dött och jag gav mig vid åtta. Fisket är otroligt inspirerande då de går mycket nära land och har sina stråk de patrullerar vilket verkar vara samma varje år, nästan som ståndplatser. Vi var bara fyra gubbar vid sjön så det är gott om plats och vildmarks känslan är påtaglig. 


Kommentarer