Tjörn . Påsk med många korta turer och några fina Öringar


3 april sol 7grader NO 

Jag tog med Haspelspöt på hundpromenaden ner till havet så Hugo kunde få träna på att kasta. 

Han lärde sig fort så vid två åkte vi till Björholmen efter lunch. Efter vi gått bort en halvtimme så kunde vi äntligen börja fiska jag fick en 40+ efter en kort stund . 

Och Hugo hade ett napp. Jag hade även två små nyp i flugan. Det blev byte  till en lite Kopparbasse som jag tog in väldigt långsamt. I andra kastet blev det stopp och en stor Öring började böka runt utan att göra några rusningar. Hugo hade lessnat och satt i bilen så jag fick ringa honom så han inte missade detta .Den följde snällt med och var 58cm lång och vägde 2,5 kg. Hugo var vild och ville inte på något vis släppa tillbaka den. Den fick åka med hem och blir  perfekt för familje middag till helgen . Det blev en otrolig avslutning på två timmars fiske. 

4 april sol 7 grader NO vred mot NV

Vi var vid Björholmen redan halv ett Hugo hade en stor Öring som missade dragen bara någon meter från land. Jag träffade en fiskare som tipsade om ett ställe vid skärhamn som passade för fiske med spinnspö. Det hände inget på en timma så han ledsnade och vi åkte hem. Ett helt nytt Xbox är svårt att konkurrera med😊

14-17 Rånäs

Mycket inspirerande att besöka en ny plats det var mycket  vackert och fina bottnar. Det hände inget förrän jag kom ut till djupare vatten då jag fick en stridbar 45a vilken blödde ymnigt så den fick bli  lunch imorgon. Peters lilla Oranga fiskar bra men den lilla kroken verkar fastna längre ner i svalget, så jag bytte till en större.  Jag fick sen en sprallis och en runt 30 , tappade även en. Här ute fick man verkligen kusten feeling. Svårt att beskriva men kargt och vackert .



5 april växlande 7 grader NO

Inger hängde med mig och Hugo till Rånäs efter lunch vi fiskade i 2,5 timme utan att känna något. Idag blåste det från land och ut vilket kanske hade betydelse.

6 april mulet 4 grader SV

Blev några timmar på em när det slutat snöa . Vid Björkholmen  var det väldigt lite vatten så det blev bara några kast. Resten av tiden blev det Pilane där vattnet hade gått upp en dm . Det blev en sprallis  och ett nyp . Sen ett gott dopp i spabadet.

7 april sol 8 NO

Ännu en kort tur på em denna gång till Olsnäs. Jag fiskade både lilla och stora viken utan att känna något. Det kom två fiskare till den timmen jag var där. Drog vidare till Djupvik där jag hade ett pill och i nästa kast gick tafsen av det var allt 

9 april sol vinstilla 10 grader

Det var en fantastisk morgon som möte mig och Simon vid L Askerön. Jag ville gärna visa honom dess vackra omgivningar vilket låg till grund för beslutet att spendera fm här. Havet låg blankt och Öringarna lyste med sin frånvaro. Vattnet var lågt och vi kunde vad längre ut än jag någonsin gjort tidigare. Man måste verkligen gilla och kunna njuta av kustens skönhet när man håller på med fiske efter Havsöring då det vissa dagar är väldigt långt mellan huggen.


Vi gjorde ett sista stopp vid badplatsen där det var mycket folk men mitt ställe var ledigt så det fick bli ett sista försök. Jag ställde Simon där jag fått tidigare och själv provade jag lite grundare, jag blev verkligen förvånad när en fin 45a tog hårt. Denna fisk tillskriver jag turkontot. 






Kommentarer