Guld och Silver samma dag

Idag var jag medbjuden till ett klubbvatten som Peter är medlem i. Det hade kommit rapporter om att Vass sländornas var på gång. När vi kom fram fick vi börja med att laga min flytring , det löste sig med buntband och pumpen med på sjön. Det var en stor sjö med klart vatten och ett par meters djup långt ut från land.Den har ett naturligt bestånd av Öring och en del Regnbåge som sätts i som smolt. Det blåste ganska mycket så vi lät vinden ta oss mot den västra stranden där solen värmde .

 Peter hade ett känn på Svart streamer direkt . Framme vid viken så kläckte det enstaka sländor och Peter missade en på en stor skarpare . Peter drog vidare runt sjön men jag stannade kvar och missade en på dubble leg nymf. När vi fiskat tre timmar såg jag att Peter närmade sig bilarna så jag satte på Peters Svarta streamer och började trampa på i motvinden. Det var jäkligt jobbigt men efter avverkat en femtedel av sträckan så drog det till ordentligt i spöt. Det kändes direkt att det var en stor Öring och efter en stund kunde jag håva en guldklimp på 1,5 kg. Det var makalöst vacker och i väldigt fin kondition. Så gött dagen räddad. 

Peter hade aldrig upplevt sjön så trög men efter käk så körde vi på i två timmar till. Nu var det dags för Wille att sitta fram i flytringen . Han satt så fint och spanade över sjön. Men kläckningen uteblev , vi såg ett vak.


Tyvärr kände vi inget mer så vid tre drog vi ut till kusten närmare bestämt Årsnäs. Vi delade på oss så jag gick höger ut och Peter ut på ön. Jag hade två hugg och Peter fick några mindre . Vi fiskade sen ihop bortanför parkeringen och där lyckades jag få fyra mindre Havsöringar och tappade tre bättre fiskar efter några sekunder, väldigt frustrerande. Sista timman lyckade jag tappa min Mclean håv vilket var lite surt.Men vad gör det en sådan här dag då jag hade lyckats ta både guld och silver samma dag vilket var rätt häftigt. 


Det är verkligen kul att fiska ihop med Peter då han bjuder frikostigt på tips och trix.


Kommentarer