Baltak , Många nöjda fiskare.

Höstens första frostnatt var ett faktum men prognosen visade sol och ingen vind. Jag började vid Bälteberga klockan nio och det var riktigt kallt i fingertopparna. Efter en stund så hade jag på min första som lossnade. Jag gick upp till Zon 2 för att se om det vakade något men två dagars regn hade höjt vattnet rejält och ändrat förutsättningarna. Så det magiska torrflugefisket som Klingberg rapporterade om innan regnet kändes avlägset.

Jag träffade ett par trevliga Göteborgare som hade haft ett mycket bra fiske när solen gick upp. På vägen tillbaka så testade jag stenen igen och nu drog det i ordentlig. Det blev ett jobbig drillning i den hårda strömmen men efter vadning ner i lugnare vatten kunde jag landa en mycket tjock Regnbåge på 2,3 kg. Gött nu kunde man njuta av lunchen.

Efter lunchen så stod en gubbe på nacken och tog en fin fisk på knappt 2kg , han överlät platsen till mig och i andra kastet missade jag en , men i nästa tog den. Den var även den knappt 2 kilo. Jag överlät platsen till nästa gubbe som även han tog en. Det blev en kort sväng i Ruinpolen men där hände inget så jag gick upp och kollade lugnvattnet igen. Väl nere igen testade jag nacken igen nu stod han som överlät platsen tidigare mitt emot. Han fick på en fisk och drillade länge innan han håvade en stor Regnbåge på 4,3 kg.Han kom över och vi hade ett mycket trevligt snack om husbils livet. Han var runt från norr till söder och fiskade det mesta.


Efter en stund kom Mr Baltak och tog en i snabbströmmen nedanför där ingen fått nåt tidigare. Han berättade att han varit här över 700 gånger och fiskar väldigt enkelt med sjunktafs och en kort tafs på 30cm. Nu körde han med 0,26 för att kunna ta in fisken snabbt och åter utsätta. Snacka om erfarenhet. Jag tog en runda till i Ruinpolen där jag fick en liten som fick gå tillbaka och tappade en. flugan för dagen var en husmask med rapphöns hackel och grön butt.

Det var en väldigt trevlig dag med många trevliga samtal med massa gubbar! Det var bara glada miner då alla jag mötte hade fått fisk.

Kommentarer