Tjörn . Fiskade med Peter


20220921 sol 17 grader svag V 

Jag hade varit och jobbat i Göteborg och var på Tjörn vid ett. Det blev en kort sväng till VX vilken var för grund och sen Björholmen innan jag åkte till  L Askerön då var tidvattnet nästan som högst. Det blev en lyckad kväll med en magnifik solnedgång. Jag fick sju fiskar mellan 20-43 cm både inne i viken och ute mot större djup. Kul med denna fisk då jag tappade en på exakt den platsen tidigare i år. Hann även testa ett nytt ställe det sista som verkar lovande.



20220921 växlande 16 grader måttlig syd väst

Idag fiskade jag och Peter Alexandersson ihop på några platser vid Rörtången. Första stället hade både djupkant och stora grundområden. Jag var där vid halvtio och gick ut mot djupsidan och fick en på dryga 40cm efter bara några kast. Sen fick jag en mindre även på samma sida. Peter hade följare och fick några liknande fiskar på sydsidan. Jag tappade en riktig stor på norrsidan , den var på någon minut . Peter tog en godkänd på sydsidan innan lunch.Efter vid käkat fick Peter ytterligare någon. 




Peter bytte ställe vid halvfyra men jag stannade kvar då det var högvatten och borde vara som bäst. Det tog inte lång stund innan Peter skickade bilder på fina fiskar han fick 7-8 på kort stund. Jag tog mig till det nya stället och vi fiskade grundsidan ihop 1,5 timma och jag testade djupkanten där han hade haft det fina fisket men det var dött. Hans förmåga att byta plats och hitta ett stimm är otrolig och det var väldigt kul att fiska ihop med honom.





Jag var helt slut i kroppen då jag inte känt något på sex timmar och var vrålhungrig . Jag hämtade en Kebab tallrik hos Robbans på hemvägen.Jag satt mätt och belåten med ett glas rött och tittade in i braskaminen och försökte analysera min dag. Men det slutade med att jag var ganska uppgiven men formade ändå en plan att vara vid VX klockan sju på morgonen då det fortfarande var högvatten.

220922 mulet 16 grader måttlig väst

Jag var på plats vid sju men tyvärr var det för lite vatten i viken. Jag fiskade snabbt av de djupare partierna utan att känna något. Jag fiskade mig sen väster ut där jag tidigare haft bra fiske när jag kom till stenpiren så kände jag ett litet hugg vilket tydde på en liten fisk . Men vad jag bedrog mig nu blev det full rulle och till slut landade jag en magnifik Öring på 56cm , 2,2kg. Vilken jäkla känsla nu var allt slit som bortblåst och jag bara njöt. 



Jakten var över för idag och jag hade råd att testa ett nytt ställe vid Pilane. När jag hade fiskat 150 meter och var påväg att avsluta så blev det tvärstopp och jag hann  tänka vad i helvete är detta. Fisken drog några meter åt vänster och gjorde ett luftsprång och lossnade. Den var en minst lika stor som den jag hade fått på morgonen. Jag fortsatte ytterligare 100 m men nu var vattnet lågt så jag avslutade , det blir att testa fler gånger. Jag träffade ett gäng vid Pilane och fick en trevlig pratstund innan jag åkte till stugan och packade för hemfärd.

Kommentarer