Stora Kroksjön , Strandnära !

 Jag kunde inte hålla mig utan det blev ännu en dag jagandes de Vulgata ätande Regnbågarna. Det blåste en måttlig västlig vind vilket gjorde att det enda ställe som var lä var uppe till vänster , så dit begav jag mig. Det var en del sländor på vattnet och en del fiskar som patrullerade längst kanten mycket nära land .

Vid elva lyckades jag lägga min Dunimitation i rätt position och en akrobatisk Regnbåge gjorde flera hopp innan den fick syna nätet för att senare simma vidare. Efter jag tagit denna så var det inga mer vak på platsen så det var den jag jagat i 1,5 timma. 

Jag hade observerat flera vak bara nån meter från land vid en stenhäll 50 meter längre in i viken. Fisken passerade bara två meter från land så jag lade ut flugan och väntade tålmodigt att fisken skulle passera. Jag lyckades ta två kilos fiskar på kort tid. 


Efter två dog det ut och bara några sporadiska vak långt ut. Vid halvsex började en ny fisk patrullera kanten , den missade jag i krokningen. Jag gav upp vid sex då det bara var några få spinners i trädtopparna och vinden verkade inte ge sig. Man säger att Vulgatafisket kan hålla på till midsommar , men jag är tveksam. Såg ett par grandis kläcka vilket ger hopp om fortsatt torrflugefiske.




Kommentarer