Stora Kroksjön,Vulgator i hällregn

Prognosen hade visat att det skulle bli mycket regn idag så jag hade gett upp fisket.Men efter jag lämnat Frida med familj på Landvetter och fått biljetter till Bruce Springsteens konsert 2023 så gjorde jag en koll i appen och nu visade den att det bara skulle bli nån skur så det blev till att åka.

När jag kom till sjön var det nästan vindstilla och gråmulet och en del spridda vak. Jag gick till udden innan andra vindskyddet och fiskade en halvtimma innan det var dags för lunch. Jag hann fiska en kort stund innan första kraftiga skuren kom. Det var konstiga var att fisken vakade i regnet. Det visade sig att regnet höll på till och från hela em. Jag blev ordentligt kall och händerna domnade men det fanns fisk att kasta på. Efter att missat några så fick jag en stridbar Regnbåge på 1,5 kg som tog en dunimitation. 

Jag fick sen en liten som krokade sig själv på en kläckare. Vid sex hade det slutat regna och jag var både frusen och blöt.  Så jag beslutade att gå runt sjön för att få upp värmen. Det fanns många små vikar men fisken hade i stort sett slutat vaka så jag fiskade inget. 

När jag var på branta berget efter vindskyddet såg jag tre vak i följd. Det var trångt men det gick få ut några meter lina vilket var tillräckligt för att en kilofisk skulle ta min fluga. Jag missade sen tre påslag då jag tittade åt annat håll eller i mobilen. 

Nu hade klockan hunnit bli åtta och jag drog hemåt . Det säger en hel del om kvalitén på detta vatten då jag lyckades bra trotts mycket dåliga förhållande

Kommentarer

  1. Härlig läsning, intressant, jag var också ute för att det kläckte och vakade för fullt i ösregn häromdagen. /Peter

    SvaraRadera

Skicka en kommentar