Baltak , Premiär med lite folk

Jag hade tvekat att åka hela veckan då det var många minus på nätterna men soligt på dagarna med några plus. Men tillslut gick det inte att hålla sig . När jag kom ner till Bälteberga vid tio så var jag ensam och var så i ett par timmar. Jag satte på NZ indikator och två flugor ett romkorn och en nymf med haröra och förlängd grön garnkropp. Det blev att börja på nacken vilken gav bra med fisk i höstas , i tredje driften så tog det. Det blev en krånglig håvning då den lyckades att få fast upphängaren i ryggen under drillningen vilket gjorde att den fick ett väldigt motstånd i vattnet. Men tillslut så låg en Regnbåge på 1,9 kg i håven.

Nästa kast gav även det hugg men den slet sig vid håvningen. Jag har lärt mig att när vattnet är så här kallt så är fisken koncentrerad på en väldigt lite yta och det gäller att få driften precis där. Detta var ju en smakstart nere vid min sten så tappade jag två stycken innan jag fortsatte ner till Ruinpoolen för lunch. Jag fiskade mig igenom hela poolen men som så många gånger tidigare så var det i slutet det blev påslag av en kilos fisk.  

Jag gick sen uppströms och träffade bara nöjda fiskare som fått fisk , de flesta på Streamer. Jag gjorde några kast på lugnvattnet vilket gav en kilos fisk. På vägen tillbaka så så blev det fisk vid stenen och nacken. 


Jag testade idag en hölsterhåv från Handypack som jag tänkt använda i mindre åar. Den kräver lite annan teknik för större fisk men till kilosfisk fungerade den bra Det kändes konstigt att fiska här 1 april då det är Havsörings premiär men kylan gjorde att det inte blev något kustäventyr. Jag har ju möjligheten att invänta lite bättre väder .Jag kände mig nöjd vid halvtre och åkte hemåt. I Falköping mötte jag ett lätt snöfall.

Kommentarer