Hökensås Strandgölen delvis is


Jag hade studerat SMHI för att hitta en möjlighet att besöka Åsen en sista gång innan isen lagt sig. Jag hade en förhoppning att ta en av de stora avelsfiskarna som de brukar släppa i sent på hösten. Det var ett par minus och halva sjön var isbelagd men vikarna och djupkanten var öppna . Jag hoppades solen skulle öppna upp lite mer. Jag började vid parkeringen och fiskade mig högervarv bort till djupkanten utan att känna något. Det anslöt en fiskare vid tio. 

Vid tolv tog jag lunch , det visade sig att jag hade tagit med grillkorv vilket inte är någon höjdare att koka.


Jag fiskade mig runt och hamnade i viken uppe i vänstra hörnet där det fanns en lucka i isen. Efter några kast så satte jag på en gul-grön Boobies och i första kastet tog en Regnbåge som inte gjorde något större väsen av sig. Den var på 2,3kg och så fin som kan förvänta sig.



Jag hann bara göra ytterligare två kast innan nästa fisk tog. Och nu tog en märklig drillning vid det såg till att börja med ut som den snällt skulle följa med . Men när den simmade under ett isflak och linan skar genom isen såg ju hur stor den var . Nu blev det en dragkamp med fisken 20m under isen och spötoppen ner i vattnet. Det var inga rusningar det räckte den simmade så gick det inte hålla emot.

 Efter en bra stund så blev linan stum och jag började följa linan och såg fisken 7-8 meter från land med huvudet fast i naten. Jag började vada sönder is och kom bara nån meter ifrån då den lojt ställde sig på rätt köl och gled ner i mörkret. Jag uppskattar den mellan 5-7kg och var den största jag har haft på kroken.

Jag satte sen flugan i ett träd när jag skulle göra nästa försök , tyvärr hade jag inget liknande då detta var en jag hittat i nån buske. Det var en fisk uppe längre in i viken men jag kände inget mer. Jag har svårt att tro att det var flugan som gjorde skillnaden utan mer en liten huggperiod, men vem vet. Jag får nog binda några liknande för att vara på den säkra sidan.

 Isen började breda ut sig på djupsidan så det var bara parkeringsviken som var fiskbar , men där låg en svag kylig vind på så jag åkte till Prinsasjön. Jag blev positivt överraskad då vattenståndet var bra , men även där var det mycket is. Ser man prognoserna framåt så blir det is och snö, tur att Baltak finns om man blir sugen.

Kommentarer