Baltak Test NZ strike indicator

Med inspiration från denna video   https://www.youtube.com/watch?v=p05wzCS8XIE   var det dags att prova min NZ strike indicator. Den har har varit med i ryggan några år men aldrig fått sin chans. Så idag blev det en tur till Baltak och målet var att köra med den hela dagen och utvärdera om den skulle kunna ersätta checknymfande, då det kräver mycket vadning i det kalla vattnet. Jag parkerade nere vid Bälteberga och det var bara en bil där. Det skulle visa sig att vi var fem på sträckan vilket var väldigt skönt. 

Jag började som vanligt i Kashmir poolen och gick sen vidare till Ruinpoolen. Där var en ung kille som fiskade mitt emot men på min sida. Han lämnade plats åt mig när jag närmade mig , så ska det gå till. Det blev inget så jag gick vidare upp till zon 2 på vägen upp tog den killen en i Kashmir poolen. När jag kommit en bit så träffade jag två trevliga gubbar . De hade haft ett fantastiskt streamer fiske och fått eller tappat runt tio fiskar första timman. Spectra bugger svart-röd är bästa flugan här tipsade de om.

 Jag ställde mig i början på lugnstryket och efter en stund så dök garntussen och dagens första Regnbåge var krokad. Den tog en Romkornsfluga och var knappt 2kg. Kastet efter tog det igen men den lossnade och kastet där efter tvekan en på indikatorn. Allt hände runt klockan elva sen var det dött igen , så det blev att gå ner till bilen för en värmande lunch. 

På vägen ner så får jag se att Marcus stod på andra sidan det var rätt komiskt det var tre år sedan vi träffades här på samma ställe. Vi snackade en del sen gick jag uppåt på parkerings sidan.  jag testade min supersten där jag tappade en. fiskade sen i zon två utan att känna något.

På vägen tillbaka så testade jag vid stenen igen och nu drog det i ordentligt , det var en stark fisk som härjade en stund i ån innan den till slut hamnade i håven . Den var på drygt 2kg och tog på romkorsflugan. På nacken tog det inte många kast förrän nästa fisk tog det var en kilosfisk. Ut igen och där tog det igen, detta av en mycket stark Regnbåge den gjorde flera rusningar för att sen dra iväg ner för fallet. I grundvattnet kunde jag till slut återutsätta ett verkligt kraftpaket runt 2 kilo.

 Vilken avslutning det blev fisket på topp och en blek november sol förgyllde sista timman. När jag skulle åka hem vid tre så saknade jag min kniv  så det blev att gå upp till zon 2 och leta , men tyvärr den var borta. Jag måste säga att fiska med indikator var klart mer vilsamt än att checknymfa det man missar är när tafsen stannar eller går i sidled vilket kräver mer rutin för att upptäcka med indikator. När jag nu skriver detta på morgonen så ligger snön, så nu blir det pyssla med prylarna ett tag.






Kommentarer