Pension och hemliga åar

Då var man officiellt pensionär ,men kommer fortsätta att jobba några dagar i månaden. Min första vecka ägnades åt att leta vakande vild Öring i några hemliga åar . Jag har förlagt mina fiske turer från morgonen till tre tiden för att vara hemma när Inger kommer från sitt jobb. 

Tisdag Började trögt men i en kurva där jag i förra veckan misslyckats vakade det för fullt . Idag var den inte lika lättskrämd och jag kunde kasta från en bättre position. Den tog min kläckare och jag kunde släppa en fin fisk runt 40cm.Vid tio så kom det igång ordentligt och jag fick tre mellan 38-43cm inom 1,5 timma. Det var Gulfors och Baetis som kläckte, jag tog fisken på en liten grå kläckare.

Jag bytte ställe för att se om det var samma fart där men inte då där var det dött.

Onsdag Idag provade jag en ny sträcka men där såg jag bara ett vak så jag drog till samma sträcka som igår. Där lokaliserade jag en Öring som vakade inne mellan träden. Jag kröp i position och sköt ut flugan med ett pilbågskast eller vad det kallas när man böjer spöt och skjuter ut flugan några meter. Den tog och efter en krånglig håvning så återutsatte jag en fin fisk. 

Jag gick ner till en nacke som jag var med och byggde i våras och till min stora lycka hade fisken hittat dit och vakade. Jag bytte sida och såg när den tog flugan , men tyvärr så lossade den. När jag gick tillbaka till Wille och skulle gå vidare så vakade det igen. Denna fisk gick det bättre med och en Öring på 40cm kunde återutsättas.

Torsdag Idag hade jag nöjet att få med mig eldsjälen bakom ån som guide. Vi gick nu helt nya sträckor för mig . Vi hade inte kommit långt förrän vi hade en vakande fisk i en krök. Jag testade några kast men den slutade vaka. Vi fortsatte uppströms och jag fick historien om ån och svar på många av mina frågor. Det vakade inget men var väldigt trevligt och lärorikt.  Vi hade ett gäng väldigt närgångna kvigor som var omöjliga att fiska ihop med så vi fortsatte snabbt till en Hästhage. Där var ån större och grundare vi satte oss och käkade. Tillslut så såg vi ett litet vak inne under grenarna , den kom igång ordentligt och gick en runda och stannade varje gång vid en stock och vakade tre  fyra gånger . Jag testa de med kläckare  och myra utan rektion . Plötsligt vakade den nära oss i djuprännan och Clas tycket jag skulle prova en Danica kläckare vilket kläckte sporadiskt . Jag la ett halvbra kast och flugan draggade , precis när jag lyfte så tog den . Jag kände den knappt men fisken var skrämd . Vi gick uppåt och och han visade några platser innan vi satte fart tillbaka mot bilarna. När vi kom till kröken där vi såg fisken på morgonen vakade den intensivt i andra kastet tog den Danica kläckaren och snart låg en otroligt vacker fisk i håven runt 1,5kg . Vilken avslutning vi var båda riktigt glada

Jag åkte upp till de platser han visat mig för att testa  sista timman. I en djupkurva vakade det två små vak, men långt emellan. Jag testa kläckare men efter några kast sjönk den , jag gjorde då några handtwist och plötsligt stod jag med spöböj och kunde landa en öring på 1,2 kg. Vilken dag det blev.

Fredag Idag hade jag nöjet att få åka med Carl Appelqvist till hans hemliga å. Vi var på plats vid tre och tog en kaffe och njöt av det fina vädret. Vi diskuterade vilket håll vi skulle gå, men Carl var bestämd med att jag var tvungen att testa strömmen där han fått en Öring på 60cm för några år sedan. När vi kom fram och började tackla våra spön så hoppar en stor Öring i strömmen. Vilket välkomnande !

Jag började med en gulfors vilket kläckte men bytte till en Harkrank då min tanke var att ska jag locka den fisken så behövs nåt större. I andra kastet tog den och drog iväg mot nacken men vände och gick tillbaka ut i huvudströmmen . Det blev en nervös drillning men med Carls hjälp så låg en magnifik Öring på 53cm och 1,9 kg i håven. Oj vilken lycka detta är den största vilda Öring jag tagit på Torrfluga i strömmande vatten. 



Vi fiskade sen de andra forsarna där  Carl tog ett par små. Vi gjorde upp en eld och grillade korv och pratade om kommande äventyr i norr till sommaren. Jag var så nöjd och bara njöt av naturen och trevligt sällskap. 

Vi spanade även några lugna partier men det var ingen aktiv fisk. Till vår förskräckelse så var det en Skarv i ån vilket kan bli en katastrof för fisken. I bilen hem satt jag bara och njöt av livet vilken vecka !


Kommentarer