Edsån Sätra bruk

 Jag hoppade in på jobbet för en leverans till Uppsala. Så vad passade bättre än att testa Edsån som man sett bilder ifrån på FB. Förutsättningarna var väl inte de bästa med 23 grader och solsken. Jag var där vid sex tiden och började på zon 3 . Blev lite besviken när jag möttes av en grävdkanal och en mindre uppdämd sjö. Jag var trött så jag la mig och sov en stund i solen. Så vid sju började jag fiska i kanalen upp mot det stora dämmet.

Jag såg några sporadiska vak och hade ett påslag på en Harkrank.Efter en stund så kom Mattias och vi hade en trevlig pratstund. Han vågade sig ut på bron vilket inte jag vågade. Han har gjort ett fantastiskt jobb, det var  klippt en bred stig på båda sidorna och röjt så man kunde gå ner i kanten när det var dags att landa fisk. Platsen är på sitt sätt väldigt vacker med utsikt ut mot sjön Viken.

När han gått så vakade det en fisk mitt i strömmen och i andra kastet såg jag tydligt hur den tog min Klinkhammer i det klara vattnet. Öringen var väldigt loj men när jag trodde det var dags för håven satte den en jäkla fart och bjöd på riktigt bra motstånd. Det var en vacker fisk på 46cm men vägde knappt kilot. Man såg tydligt att den magrat en del. Det var en bra start och hela kvällen var ju kvar.

Det kläckte en del Vulgator och små nattsländor men jag såg inte ett vak mellan åtta och halv elva då jag gav upp. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om stället , är man inställd på att det är två dämda sjöar och en kanal emellan så blir man inte besviken.  Det är väldigt lite buskar som stör och att kunna fiska i vanliga stövlar är mycket bekvämt.



Kommentarer