Baltak med Carl och Krister

Vi möttes nere vid Bälteberga och började med att gå ett varv med hundarna , det var mycket vatten.Vädret var gött med sol och 10grader så vi hann även med en kaffe innan det var dags.

Jag gick upp till min sten där jag fick på en galen Regnbåge som hoppade flera gånger och drog nerströms. När jag kommit ikapp den såg jag att den var felkrokad och efter  en stund lossade den. Under drillningen såg jag ett vak vilket jag påpekade till Carl som kom på andra sidan. Carl tog den på torrt och fick inviga sitt egen byggda Canespö med en Öring på 8hg, kan det bli bättre. 

Jag gick ner till Ruin poolen och fiskade med nymf utan att känna något. Jag bytte sen till en svart igel då hände det grejer först ett hugg sen en som fastnade. Det blev en segdragen drillning innan en 2kg Regnbåge låg i håven. Efter ytterligare en stund så tog en i samma storlek , men den klev av när det var dags för håven. Det var ett par som var nybörjare som såg det hela , jag tog mig tid att hjälpa dom med lite råd hur dom skulle fiska poolen.

Till lunch fixad Krister mycket goda knytten över öppen eld med året första färskpotatis. Mätta och belåtna så drog vi uppströms. Jag gick till lugnflytet där jag hade ett känn. Dom andra gick upp till odlingen. Jag fiskade mig tillbaka och hamnade tillslut åter vid Ruinpoolen. Där klippte det åter på en Regnbåge som jag tog hårt , när jag skulle håva den så orkade jag inte lyfta håven och den hoppade ur håven och var fri. Krister satt på kanten och log åt klantigheten.  Krister tog över platsen och jag gick över till andra sida. Carl mötte upp och berättade om en dramatisk drillning av en 2,5kgs Öring som tog vid fallet och håvades nedanför odlingen. Det kläckte lite Bäcksländor och Krister tog en på torrt.

Det blev en väldigt lyckad dag då alla fick fisk och vi tog det lugnt och umgicks. Lite surt att tappa tre men idag låg de runt 2 kg och är brutalt starka i strömmen. Jag gav mig vid fyra.





Kommentarer