Baltak, Årets första flugfiske

Sista veckan har jag väntat på rätt tillfälle att ta mig till Baltak . Idag var första riktiga vårdagen soligt , 12 grader och måttlig vind. Jag var där vid 9,30 det stod fem bilar vid odlingen och nere vid Bälteberga där jag alltid parkerar var det lika många.

Jag gick ner till Ruinpoolen som var folktom , när jag riggade spöt så kom det fyra gubbar som radade upp sig. Så det var bara att knalla runt till andra sidan , man börjar bli van så det är inget att bry sig om. Jag tjecknymfade hela poolen utan att känna något. En av de fyra tappade en.

Jag fortsatte sen till Kashmir poolen vilken höll lite för mycket vatten för min smak. Det hände inget , inte ens special stenen gav något.

Den riktiga fiske hungern ville inte infinna sig och jag ville mer njuta av naturen denna dag. Så jag bytte till streamer , då man kan fiska mindre koncentrerat. Jag gick upp till Zon 2. Det dröjde inte lång stund innan en Regnbåge tog min svarta Zonker . Det var en kilo fisk som bjöd på bra motstånd. En kvart senare så hade jag ett hugg. Sen kom de fyras gäng och det blev väldigt trångt, så det blev att flytta på sig.


Eftermiddagen var sen mycket trög jag kände inget och träffad ingen som fått något. Vattnet var  kallt och mycket klart, det påverkade nog en del. Jag såg en del bäcksländor vilket gör en lika glad varje vår. Jag avslutade vid halv fyra , då var det inte många bilar kvar.


Kommentarer