Hökensås. Strandgölen

 Det var längesen jag var i denna favorit sjö. Den har varit fullbokad i stort sett varje dag men idag var jag själv. Jag började vid parkeringen det regnade och var helt blankt. Det stod tre vilsna fiskar nån meter ut som jag skrämde.

När jag gick till Martins håla inser jag att detta är inte längre den sjö jag älskade. Bänken står uppe i skogen och det är två stigar i strandlinjen alla kastplatser är numera rena och i det låga vattnet kan man vada och kasta överallt. Jag inser att jag börjar bli gammal när jag tänker på de svåra platserna som krävde precisionskast mellan tallarna. Sjön håller sakta på att bara bli mindre. 

Det slutade regna och klarnade upp och då kom även blåsten. Jag fiskade mest på djupsidan med sjunklina och en del med flytlina utan att känna det minsta. Vid ett kom fiskbilen och släppte i drygt tio fiskar. Jag avslutade i blåsten vid parkeringen kl 15,45.


Ännu en blank dag på Åsen..

Kommentarer