Tjörn. Carls premiär på Havsöring

 2020-09-24 17 grader regn senare sol hård SV 

Inför Carl och Simons ankomst imorgon så skulle jag reka och måla fönster. Jag kom fram vid tio i den hårda vinden så blev det Toröd och sen ett kort stopp vid Björholmen. Vid HX träffade jag två trevliga fiskare som satt och käkade , de hade heller inte känt något. Jag åkte vidare till ett nytt ställe för mig vid Köleröd, det låg i lä men vattnet gick långt upp på land. Jag åkte hem och fixade mat och målade.


Det blev sen en tur till HX vid sex som resulterade i två sprallisar, Jag avbröt strax efter sju då jag åkte till stugan och mötte upp Carl.

2020-09-25 15 grader svag vind och mulet 

Jag och Carl hade förmiddagen på oss innan Simon skulle ansluta. Valet föll på Pilane där vi träffade en trevlig engelsman på parkeringen. Vi fiskade viken till höger utan att känna något , när vi skulle gå till bryggorna så kom det två andra som fick två fiskar där. Vi åkte vidare längre ut mot havet. Det tog en stund innan vi kom rätt vid en stenstrand till vänster om hamnen. Jag fick två sprallisar och missade en bra fisk.



 Carl tog sin första Västkustöring på 25cm vilket var jäkligt kul . Han tog sen en på 30cm i viken till höger vilken vi skulle fiskat ända in fick vi reda på senare. Vi gjorde en kort sväng till Björholmen men där var dött vilket det varit alla gånger iår. Vi åkte till stugan och käkade lunch.

När Simon kommit så åkte vi till VX förra årets bästa ställe. Simon och Carl fiskade de heta ställena och jag en bit längre ut där vi inte fick något förra året. Jag fick en sprallis men kort efter hade jag en hoppande Öring på kroken. Alla blev glada och jag returnerade en hanfisk klart över måttet.

Mycket kul att det finns fisk i ett större område. Simon fick ett kort stund senare ett brutalt påslag men fisken släppte efter några sekunder. Vi fiskade oss sen vidare i vikarna väster ut men kände inget mer.Vi drog vidare till HX där dom fiskade viken och jag djupsidan men ingen fisk hemma.Vi åkte sen till Gunneby där vi fiskade grundområdet , jag hade en tvekan annars var det inget. Det började regna rejält så vi gick till bilen för att avsluta .

Då träffade vi Peter som skulle göra en sista test. Han hade haft bästa fisket någonsin under dagen och terrat oss men bilder. Hans polare ringde och ville ha honom till Pizzerian , men icke fiske först.Vilket otroligt driv!

2020-09-26 15 grader svag NO vind mulet.

Vi hade en plan att testa ett ställe längre bort vid Olsnäs jag och Simon fiskade viken och hade en virvel Carl fick en sprallis vid stenkanten .När vi kom iland på andra sidan var vattnet mycket färgat så vi drog till Gunnevik ,där stod proffsens bilar så det blev Berga nästa. När vi fiskat viken och kom ut till udden var det två gubbar där vi körde på en stund utan att känna något. 

Vattnet hade börjat stiga och kl var strax efter tio så vi åkte till VX. Idag började Simon långt in i viken och Carl i bästa stråket. I knädjupt vatten krokar Simon en Öring som var ganska lugn men efter en stund såg vi stjärtfenan och förstod att den var riktigt stor. Väl i håven var lyckan total alla var fyllda av beundran av denna vackra fisk. En hona på 55cm och vikt på drygt 2kg. Carl skämtade och tycket att Simon haft bra utdelning på antal fisketimmar jämfört med alla mina. Jag hade en virvel vid flugan utan att känna den. 



Vi åkte ner till Pilane och käkade lunch . Simon åkte hem och vi fiskade de heta ställena men kände inget. Vi åkte sen dit vi var igår , jag fick en 25a direkt höger om bryggorna vi testade sen längre in men det var svåra berg att gå i så vi drog vidare till Toröd .Där började vi i vikarna utan att känna något Carl hade en tvekan vid i det grunda vid lekbäcken.

Vi var slitna när vi kom till Gunneby Carl fick en sprallis och jag kände inget , det var lågt vatten så det såg inte så bra ut. Klockan var strax efter fem när Carl tyckte vi skulle avsluta och fixa skaldjur istället, jag var inte sen att hänga på. Det hade varit en riktig dålig dag förutom Simons fisk så vi var less. När vi skulle åka hittade jag inte bilnyckeln. Jag hade hämtat hunden det sista och visste hur jag gått så  på stranden låg den. Jag har mobil och nyckel i samma ficka och hade kollade klockan på mobilen och då följde nyckeln med. 

2020-09-27 15 grader och frisk NO, mulet

Vi tog det lugnt på morgonen så vi skulle fiska i uppåtgående vatten men var ändå ute halvtio. Det blåste så vi valde Rösselvik då den kanske låg i lä. När vi fiskat en stund på utsidan så träffade vi en entusiastisk kille som hade haft bra fiske igår och även fått några mindre idag, han bodde på vandrar hemmet och fiskat i närområdet .Han energi smittade av sig och vi blev taggade. Carl började på udden och jag inne i viken.

 Det blåste hårt så man fick kasta backhand för att inte få flugan i huvudet. Det tog inte lång stund innan jag hade ett hugg . Lite senare fick jag en på 44cm och sen en vid fötterna på 42cm. Nu var det kul igen och jag hämtade Carl som fick två den största runt 35cm. Mycket nöjda åkte vi till VX.


Taktiken var att fiska över de heta ställen först sen äta och ha tid att ta ett varv till. Jag började väldigt grunt för att försöka göra om Simons bedrift men kände inget. När Carl lagt 4-5 kast vid berget så small det på en stor fisk som släppte efter några sekunder. Det var surt jag ville så gärna att han skulle fått den. Vi tog lunch och jag gick nu mot den djupa sidan och Carl innanför. När vi var på det djupare partiet så tog fick jag på en Öring som rusade och var väldigt stridbar. Efter lite dålig håvning så låg en vacker hane på 46cm. Jag hade lovat frugan att ta upp en fisk men det gick inte , vi får äta Regnbåge.

Vi kände inget mer och kunde summera en trevlig helg med väldigt lite fiskar runt 35-40cm vilket brukar finnas lite överallt. Carl fick ändå en inblick hur det är att fiska Havsöring och att det ligger många timma bakom de större fiskarna.


Kommentarer

  1. tjena, den entusiastiske killed här.
    kul läsning :-]
    fick en till blank 50cm öring på 1,25 kg efter vi träffades.
    kör hårt nu de sista dagarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul , du var på hugget. Jag ska fiska imorgon och börjar där vi träffade dig . Tänkte att dom är där i viken. Vi provade bara viken och gick inte bort på bryggorna mot stenpiren där du fått din store , men det kanske jag gör imorgon.

      Radera

Skicka en kommentar