Tjörn Semesterfiske på halvfart

Min första semester sommar på ön har minst sagt varit trög fiskat . Men det har mest varit korta turer så om man räknar timmar så har jag fiskat väldigt lite. Vi har haft Frida hos oss med sin lille Henry som så klart har varit högsta prioritet.Nu ser jag fram emot höstfisket.

20200705 sol medelvind från väst 20 grader, stigande  Mjölkeviken
Jag var ute vid nio och började med sjunklina vilken jag hade två dragningar på. Femtio meter ut mot det branta berget låg tre Måsar och runt dom vakade så man kunde höra vaken , tyvärr kom de inte närmare land så efter elva bröt jag upp.

20200708 sol svag vind från väst 16 grader stigande XH
Var ute redan vid åtta och vadade över viken till berget på andra sidan. Där fanns en djupbrant som jag testade med  sjunklina. Det blev några sprallisar som tog inne vid land.Runt halvtio hoppade en stor fisk inom kasthåll mellan mig och bryggan. Jag hade då bytt till skrapare och hade två rörelser vid flugan utan att känna något. Vid elva började vinden öka och det blev dött.

20200709 sol svagvind från sydväst 16grader,stigande Berga
Var ute vid Berga klockan halvnio då var vattnet som högst vadade direkt ut till udden. Det mojnade vid tio och havet var helt blankt vid elva var det tt riktigt plask 10m från land , men den tog inte.
Det var den enda fisken som visade sig jag fiskade till 11,30 utan att det hände något.


20200723 sol svagvind från väst 17 grader stigande ,Röra
Jag började ute på de branta bergen vid halv nio och avslutade vid badet då det var en fisk uppe i ytan en gång . Det var mycket folk som njöt av solnedgången  som var riktigt fin,jag gav upp vid halv tolv utan att känt något.


20200725 mulet svagvind från syd stigande , Hawaii
Detta var ett nytt ställe för mig , en fin badplats med fina klippor att fiska ifrån.Vattnet var väldigt strömt och jag hade behövt en sjunklina.. Jag var ute vid nio , snackade med ett par andra som fiskade Makrill , de hade inte fått något idag. Vid tio började det dugga då packade de ihop men jag körde på till elva då det var rejält mörkt.





20200801 sol svagvind från väst Röra ,Pilane
Vi började på Röra vid halv nio Nisse och Hugo var med . Hugo ville hem efter en halvtimma så det blev inte så långvarit där. Strax före tio var jag och Simon vid Pilane. Det blåste mer än vi trodde och det mojnade inte. Det var ett fint månsken men väldigt svårt att lokaliserade de vak vi hörde i mörkret. Jag fick en liten det var allt och vi slutade strax före tolv ,då var det bra mörkt.


20200803 regn måttlig västlig vind
Drog en sväng till Mjölkeviken vid fem där jag körde en kombo av fiske och plockade kantareller. Fisket var dött men det blev lite svamp. Fiskade nog bara dryga timman.



20200805 Säby ö 22 grader och svag sydlig vind.
Vi cyklade ut vid nio på fm . Inger solade och jag fiskade några timmar. I andra kastet var en fin Öring bakom draget , men den tog varken fluga eller drag. Jag såg en mindre som hoppade långt ut den tog draget och släppte vid land . Jag körde både spinn för Makrill och flugspö med sjunklina. När jag kom ut till spetsen av ön så började det mulna så jag avbröt fisket. Där var det djupt ända in mot kanten så där går nog få både Makrill och Öring.







Kommentarer