Idsjöströmmen , Tre dagar med Montana Cabin Club


Förra året så tog Christer Flodin initiativet för att starta en  klubb för oss som varit över i Montana och fiskat med L-Å. Så detta var andra gången klubben samlades på Kullagården , men premiär för mig. Christer och Jan-Olof hade lagt ner ett stort jobb att få till detta i Corona tider . Alla hade singel rum på Kullagården och jag och Carl bodde i Bryggstun. På torsdag kväll så samlades vi för en gemensam middag med Corona anpassad dukning. Det blev en mycket trevlig kväll men L-Å i toppform.



20200612 sol och svag vind  22 grader
10,30-13,30
Carl och jag gick ner till baksidan på Jönsholmen där jag har haft ett bra fiske andra år vid denna tid.Vi satte oss med en kopp kaffe och efter bara några minuter så vakade det 3-4 m utan för oss. Carl smög ner på knä och la ut sin Griffith Gnat vilken den tog i första kastet Carl var för snabb men la ut igen och succén var ett faktum. Jag filmade medans han drillade och återutsatte en Harr runt 40cm. Det var en häftig start kul med flugvalet då vi kvällen innan sagt vilken fluga vi skulle börja med , vilket Carl var ensam om att ta en fisk på. det kläckte åsländor och vakade några småfiskar så jag rundade hörnet och spanade vid trappan. Efter en stund såg jag ett vak i början av strömmen efter den vakat ytterligare en gång så tog den min frisörmygga, och även jag hade en 40+ i håven. Vilken kanon start.


15,30-19,30 Jag gick samma runda utan att se eller känna något.
21,00-23,15 När vi kom till Bäverhyddan så vakade det på Lillselet . Gunnar Lobell tog 6-7 Harrar i varierande storlek från andra sidan mitt emot stenarna på vår sida var det dött. Några nattsländor var inte synliga. Det fanns mycket rutin i älven idag och alla fick några fiskar var , men det var väldigt trögt på torrt.


20200613 sol och svag vind 23 grader
10,30-14,30
Jag fiskade mig ner till trappan där jag efter ett tag såg ett vak 20cm från kanten i busken som hängde ner. Nästa vak kom precis nedanför trappan ,litet vak och olika ställe luktade Öring. Fisken tog min Frisörmygga i andra kastet , det blev några hårda huvudskakningar sen gick tafsen. Carl hade ett bra torrflugefiske utanför båthuset och fick 7 st 30-35cm. Jag kände inget mer.


15,30-17,15 Jag fiskade nedanför bron på andra sidan med torrfluga.Men bytte till grön nattsländelarv vilket resulterade i en 40+ och en liten. Vi avbröt fisket då det skulle komma en hemlig gäst till Kullagården. Det var Johan Klingberg som gjorde oss sällskap till maten och som sen höll ett intressant flugbindnings pass med CDC tema. Jag blir så imponerad av Johans entusiasm, man blir glad av att lyssna på honom.




20200614 sol och svag vind 25 grader
9,00-14,00
Eftersom förmiddagarna varit bäst så var vi lite tidigare idag på vår sista dag. Vi gick ner till vindskydds sidan där jag visade Carl en plats som jag varje resa får fisk på. Och mycket riktigt så vakade det, den tog min gråa Dyret utan att jag kände den. Jag stannade kvar ett tag och Carl gick ner till andra vindskyddet. Han kom mitt bland flera vakade fiskar mellan de båda stenarna. När jag kom ner så hade han landat en 46a och tog sen ytterligare två 40+. Jag hade mina chanser men missade i mothugget. Jag hade fått låna ett Leonard 50DF av Christer Flodin som jag skulle test under dagen. Carl ville känna på det så vi bytte spö och då tog jag en 40+ på Carls spö. Han hade rullen åt andra hållet så det blev extra roligt att försöka veva in löslinan, men det gick ju bra. Efter några timmar så gick jag tillbaka till morgonfisken som var igång och vakade igen. Nu tog den min lilla grå dagslända så platsen svek inte heller denna gång , den var på 40+. Vi käkade och drog sen hem för en timmes vila på sängen.

17,00-24,15 Jag gick ända ner till där sträckan slutar vis Skansbacken utan att känna eller se några vak. Satt länge vid stenen innan sommarstugan den brukar inte svika men nu var det dött. Vi tog en paus med korvgrillning och gav oss ut vid tio igen. Nu gick vi ner till strömmarna efter Lillselet. Där kläckte det ganska bra av den större nattsländan men fisken tog dom inte. Carl gick upp till stenarna och tog några fina Harrar själv vadade jag över och gick upp i snabbströmmen. Det var några få fiskar som vakade men de tog inte. Carl stod mitt emot mig och hade påslag på Superpuppae det var det sista han gjorde innan han tog ett dopp i älven. Såg kul ut när han klev rätt i en djuphåla.Carl drog hem och jag körde på en liten stund till. Jag bytte  till hjorthårspuppa vilket jag hade från början . Märkligt nog tog en som jag testat länge direkt och jag kunde efter en hård drillning i den hårda strömmen återutsätta en 40+. Det var dött så jag åkte hem strax efter tolv. Det var det tredje spöt jag fick fisk med idag vilket inte hänt någon gång innan. Jag testade mitt spö med tyngre lina men Leonard spöt var väldigt trevligt och lär komma högt upp på önskelistan.

Om man ska summera fisket de tre dagarna så var det trögt för de som ville ta dom på torrt. Det blev inte så mycket häng i vindskyddet då man var tvungen att ligga i om det skulle bli nåt. Lillselet runt stenarna var klart bästa platsen med sporadiskt vakande fisk hela tiden. Fisket är ju som det är , men sällskapet och aktiviteterna har varit toppen.













Kommentarer

Skicka en kommentar