Havsörings fiske på Skånekusten

Jobbet hade tagit mig till Skåne och istället för att tillbringa kvällen på hotellet så blev det fiske vid Glumslöv. Jag hade varit i kontakt med L-Å och fått två sträckor att testa , tyvärr var han lite krasslig så vi vågade inte träffas.
Jag var igång vid fyra och förutsättningarna var fina med svag vind och duggregn.


 Den norra sträckan var väldig fin. Jag vadade ut från en udde och kom ut på sandbanken . Där hade jag ett långt tång och gräs bälte som man nådde perfekt. Det visade sig snart att det var väldigt mycket Näbbgädda i farten. Jag fick tre som alla var felkrokade. Jag fiskade i två timmar innan jag tyckte det var dags att vända tillbaka. Så jag satte fart mot land men blev väldigt förvånad då jag insåg att att det var djupt även innanför mig . Så det blev att vada tillbaka och då även testa på insidan.
Jag åkte till nästa ställe som låg väldigt nära . Där var det en annan karaktär på botten med stora stenar och tång. Här kunde man inte vada så långt ut. Det var även här Näbbgäddor och stim av små Öringar som jagade i ytan . Jag fiskade en timma men fick bara en liten. Det var kul att fiska på denna kust. Här blev det mera meditativt då man kastade och vadade och tångbältena var jätte långa . På Tjörn är det mycket kortare sträckor och mer varierande.

Kommentarer