Baltak med finbesök

Dagen bjöd på växlande molnighet och 9 grader och måttlig vind.
Min nye Montana vän Carl Appelqvist och två av hans kompisar skulle vara några dagar på Åsen och idag i Baltak. Så det passade utmärkt att få träffas igen och prata minnen och planer inför den konstiga sommaren med rese inskränkningar. Jag var igång vid nio och då hade de redan börjat fiska upp mot odlingen. Jag tacklade upp för tjecknymf med en svart stor jiggfluga i änden och en liten svart med lila skalle som upphängare. Jag behövde inte göra många kast vid super stenen  innan en stor fisk tog den svarta. Fisken var drygt 2 kilo men var en av de mest övergödda fiskar jag sett .
 Några kast senare så fick jag en på 1,4 kg som tog upphängaren , den var mer normal i proportionerna. Jag fiskade mig sen ner till ruinpoolen utan att känna något mer. Runt tolv kom Carl och hans kompisar ner till Bälteberga och det gjordes upp eld för nu skulle jag bli bjuden på kolbullar.Det tog sin tid så vi hade gott om tid att umgås. Bullarna var nytt för mig men smakade utmärkt.
Efter maten gick jag och Carl ner till ruinpoolen för att spana efter vak. Vi var där dryga timman och det kläckte en del men vi såg bara några få vak. Det var soligt och gött så det gick ingen nöd på oss.
Vi fick byta till tyngre grejer då Streamer fiskarna var framgångsrika men sina stora rosa kreationer.
Wille var med hela dagen och det funkade bra , men han vill gärna ha koll på var jag är.

Jag avbröt vid fem då det var mycket folk och inspirationen saknades.

Kommentarer