Abborresjön och Stora Kroksjön ,Vulgata

Det blev ett nytt besök i jakten på nya adrenalin kickar.Idag var det lite mindre vind och sol med en del slöjmoln 19 grader varm. Jag började i Abborresjön 9,30 på samma platser som sist men nu var det ännu mindre sländor i farten. Efter 4 timmar då inget hänt så bytte jag till St Kroksjön där mötte jag en kille som hade haft flera på och landat en.

Jag gick på vänstersida då det var mycket folk på högersidan. Här går berget brant ner och det finns egentligen inget utrymme för bakkast.När vi kommit en bit på berget så såg man vattnet en bit och där ett litet vak.Jag tog mig smygande ner till kanten och såg då en fisk som patrullerade kanten. Efter en stunds spanande så vakade en fisk en meter från land en liten bit bort. Det blev att smyga mig i position och lägga ut ett kast på tre meter. Regnbågen tog direkt och gjorde en kort rusning för att sen snällt följa med in. Det var en gammal hanfisk som var mager och lekfärgad.

Jag gick tillbaka till det ställe som jag såg första fisken och efter ett tag så vakade det bara 2 meter ifrån mig . Fisken tog utan att tveka och nu blev det lite mera drag då detta var en av årets nykomlingar i sjön. Jag hade nu hittat rätt taktik för dagen , vinden låg på längs sjön och bildade ett litet lugnvatten mot berget på 2-3 m vilket flera fiskar hade fattat att där drev det in Vulgator.
Jag fiskade sen kanten bort till udden och fick ytterligare tre Regnbågar den största på en bit över kilot och ännu en mager gammal fisk. Ett mycket spännande fiske. Framme vid vindskyddet så vakade det en del fisk inne i viken , men de ratade Vulgatorna så jag gjorde inte så stor ansträngning på dom. De fem fiskar jag fick på tre timmar tog alla Harrops stilborn lungt och stilla vilket inte var fallet i förrgår då de tog den brutalt.

De sista två timmarna fram till halvnio var jag i Abborresjön där var det väldigt lite vak och vinden vägrade mojna. Jag hittade en några meter från land vid vindskyddet som även den fick syna håven.
Det kläckte dåligt hela dagen och det var lite med vak ute i sjöarna , men ändå en väldigt lyckad dag med mer landande fiskar än vanligt.

Kommentarer