Tjörn, Sakta bättre

Tidigt på morgonen åkte jag ner till stugan för att vara med när det skulle grävas för en slamavskiljare. Vilket även skulle ge tillfälle till några fiske pass.

20200428 12 grader NO 10 sek mest mulet
Det blev en lucka efter lunch då jag drog iväg jag började på Röra där vinden var besvärande och fortsatte sen till Björholmen och HV utan att känna något .

Nästa pass blev halvsex då jag åkte till Olsnäs där vinden kom från rätt håll. Jag kände inget men det kom två killar som gick norr ut förbi viken och in bakom en bergknalle på maps ser det grunt ut , men de verkade målmedvetna så det måste utforskas. Jag fortsatte sen till Rösselvik där jag vadade ut till ön. Jag fiskade runt hela den södra ön och hamnen utan att känna något , så jag gav upp vid halvnio lite less måste jag erkänna.

20200429 8 grader SO 7 sek mulet
Efter lunch blev det ett pass på 1,5 timma på Röra. Idag låg vinden lite bättre och jag fick en på 40cm ute på lilla skäret där jag tidigare fått mina fiskar. Jag såg den tydligt då den tog bara några meter ut när jag gjorde ett stopp Jag fiskade sen med ökat självförtroende genom sundet utan att känna något mer . Öringen tog på en Rosa mask.

Efter tidigare tips av Peter så bestämde jag mig att testa Gunneby för kvällen, vilket var ett nytt ställe för mig. Vinden mojnade och solen tittade fram så det såg väldigt lovande ut. Jag började på bryggan och bara efter några kast så fick jag en Öring runt 40cm som tog hårt och bestämt. Nu hade jag hela viken för själv och jag började fiska mig ut mot ön. Det var djupt bara några meter ut och såg verkligen perfekt ut. När jag kommit ut till ön så hade jag inte känt något mer så jag skickade ett sms och frågade om det var rätt plats . När Peter svarat att det var det. Så vakade en fisk som tog några kast senare , det var som det räckte att kontakta  Peter så fanns det fisk. Även denna var runt 40cm och hade mun skador efter tidigare krokar , Rosa masken gjorde jobbet.
Tyvärr började det blåsa en kall frånlandsvind och jag drog mig tillbaka till bryggorna. Där var det stora stim av småfisk som Måsarna tog för sig av men ingen fisk visade intresse. Jag gav upp strax före nio vilket kanske var för tidigt. Idag kändes det ändå lite mer ok med tre fiskar på dessa timmar.
Sover man i fiskeväskan missar man inget.


Kommentarer