Sydvattnet och Vitatjärn , Hökensås

Växlade med regnskurar 14 grader
Det blåste en frisk sydostlig vind rakt in i norra delen av Nordvattnet så det blev att tänka om. I Sydvattnet låg de fina vikarna på höger sida i någorlunda lä.Jag startade vid halv nio och fiskade sen av alla vikarna och näckrosbälten vilka var fulla med barr och en del insekter . Jag såg fyra vak och testade massor av olika flugor men inte ett hugg. Vid tolv tog jag lunch och funderade på kommande taktik. Det blev att ta sig ut i blåsten och fiska av sundet in mot Enesjön . Det kom några rejäla regnskurar och efter dom hade jag några vak som jag prickade utan reaktion.


Vid två var jag bra frusen så packade jag in ringen och drog iväg till Vitatjärn vilken har räddat mig tidigare nu innan höstfisket kommit igång. Jag började på vänster sida och efter en stund så fick jag en mycket vacker Öring på 7hg på Black Martinez. På denna plats har jag fått fisk varje gång jag varit här. Jag gick sen ner i hörnet där det finns ett gungfly man kan ta sig ut till ,då når man långt ut där det hade vakat två gånger. Efter en kvart fick jag ett hugg och en Stor Regnbåge rusade och avslutade med ett luftsprång. Den gjorde flera utrusningar och det kändes att det var en fisk på över 2kg , när jag tycket att den verkade mogen så slaknade linan och flugan lossnade. Det gjorde egentligen inget det var mest överraskande att få på en sådan stor fisk i tjärnen. Jag körde på till fyra och såg nåt vak men kände inget mer.

Kommentarer