Säsongens sista dag på Tjörn

Lätt molnighet med höga moln och svag sydlig vind ,12 grader. Mycket högt vatten.
Säsongens sista dag för Havsörings fiske vädret var perfekt och idag skulle det njutas. Vi började på södersidan för att få lite rörelse i vattnet , men den stora viken var som ärtsoppa. Vi beslutade att snabbt ta oss till vårt nya favorit ställe på västsidan. Efter diverse väntade på kranbilar så visade sig att det var den stora båt upp tagar dagen idag vilket gjorde att havsbrisen blandades med diesel motorer hela tiden. När vi skulle börja så hade Simons rulle fastnat och efter lite mekande så var vi äntligen igång. Simon började nästan längst in och jag i mitten , det tog inte lång stund innan han stod med böjt spö och kunde återutsätta en godkänd Öring. Han är envis med sitt fiskande på de grunda partierna vilket har varit mycket framgångsrikt på de större Öringarna. Efter en kvart så fick även jag på en fisk på det grunda den hoppade och sen drog iväg i några riktigt långa rusningar. Jag fattade inget då jag såg att det var ingen jätte fisk, det visade sig att denna 40+ var krokad i stjärten. Vilken start ! Vi fiskade noga av vid ön där vi hade haft så bra tidigare men där var det inga idag. Vi gick runt ön och fiskade den lilla viken till vänster . Jag fick en bara några meter ut från berget även den en 40+. Simon hann inte göra många kast innanför mig innan det small på en fisk när kastet var utfiskat , vilket resulterade i några härliga rusningar innan han kunde återutsätta en Öring närmare 50cm.

Vi fiskade sedan bort till ett berg och hela viken såg lika bra ut men vi kände inget mer.
Nu hade det närmat sig lunch och  vi drog vidare till våra ställen på norra sidan då vinden hade ökat något. När vi väl kom fram så kom en front norr ifrån och det gick knappt att fiska när vinden friskade i ordentligt vi gjorde ändå ett försök men kände inget. Vi fick njuta av lunchen och lägga upp taktiken inför em. Simon ville prova något nytt ställe så det blev att ge sig över till södersidan igen och testa vid en båthamn med en ö på höger sida som Peter nämnt tidigare . Det var ganska öppet här och vinden var besvärande Simon testade viken på höger sida om ön och jag i lä innan för ön. När vi nästan gett upp så fick jag en 40+  mot bryggorna , den kändes som en bonus. Stället såg väldigt bra ut och nästa år ska vi vada ut till ön.

Vi åkte vidare till en badplats som låg väldigt nära , när vi kom fram så hade vinden lugnat sig. Simons rulle hade gett upp så han fick ta mitt spö och jag fick möjlighet att testa mitt nya Scott Flex 6 med flytlina. Vattnet var så högt att det gick inte vada rakt ut vilket vi gjort sist , men lilla viken till vänster var fiskbar. När vi kommit längst in så fick jag tre fiskar med topp på ännu en 40+ , med klass sex spö blev det en helt annat kamp. Så när vinden tillåter kommer det bli mer med detta spö nästa år.
Avslutnings vis åkte vi till stora viken med udden där var det mycket vatten och lite lurigt att vada över till udden . Vi testade udden och sen vid parkeringen fram till sju men det blev inget mer. Vi kunde nöjt konstatera att dagen hade varit mycket bra och hela grejen med att ge Havsöring fisket en rejäl chans har varit kanon lyckat . Att kursen med Peter och hans fortsatta engagemang  är det som haft störst betydelse för vårt framgångsrika fiske är helt klart. Nu lägger vi spöna på hyllan i två veckor sen är det Regnbågarna i Henrys Fork Idaho och Yellowstone som väntar.

Kommentarer

Skicka en kommentar