Strandgölen , Hökensås med stammisar

Jag hade fått förmånen att få vara med Ottos stammisgäng i Strandgölen. Sjön hade varit stängd i några dagar för kräftfiske så det var med stora förväntningar jag vadade ut till vänster om vindskyddet . Det tog nog bara 10 minuter så hade jag en en fisk på som släppte efter nån minut.Den tog på en nymf  Håkan Karsnärs Den Gröne.


Fisket var sen otroligt trögt Tord tog en på sjunklina och Otto en på Torrt.. Muddler.Själv kände jag inget .
Vi åt en kunglig lunch medans en åskskur passerade , den höll i dryga timman. När det slutade regna var alla taggade men det var lika dött. Runt tre sprack det upp och vinden la sig, då började fisken jaga Bruna flicksländor som lade ägg. Fisken var som tokig och hoppade efter dom vi hade flera fiskar som voltade eller bara dränkte våra flugor. Vi körde med de största hade i asken men ingen ville fastna. Efter en halvtimma försvann solen och det var åter dött.

En legend

Järngänget
Vid halvfem så åkte alla hem utom jag som inte ville ge mig.Kristina hade haft en del vakande fisk på djupsidan så jag gick över dit. Och mycket riktigt så var det en del större vak utom kasthåll och en del myggätare som gick bara några meter från stranden. Jag hade en som var på min Black peacock utan att jag kände den. Vid sex så blev det en del större vak närmare land och jag fick för mig att testa en Black Martinez som jag lät sjunka ordentligt och sen göra en handtwist med paus alltså mycket långsamt. På högst 15 kast hade jag landat två mycket fina Regnbågar på 1,7 kg och 2,6 kg. Och tappat en i kanten. Det blev ett bra slut på en mycket lyckad dag med trevligt sällskap.


När jag åkte vid halv åtta låg sjön blank men inga vak. 

Kommentarer