Stugan i Nås. Östra Glasögontjärn

2019-07-17
Sen em och kvällen var vigd åt fiske med flytringen, i det fina vädret. Men två punkteringar på MTB  mellan stugan och Dala Järna gjorde att det blev ont om tid.Jag beslöt att prova en tjärn som man bara får flugfiska i och låg en kvart från stugan i denna skulle det även finnas Regnbåge. När jag kom vid halvsju blev jag besviken den var runt 400m i omkrets. På vägen ner så beslöt jag att vakar det så stannar jag. Och det vakade direkt bara nån meter från land så det blev att rigga spöt. Det fanns inga direkta insekter så jag satte på en Elkhair Caddies st 10. Nu vakade det flera fiskar och i mitt första kast tog en Regnbåge flugan och gjorde en rusning vilket avslutades med ett hopp och flugan lossnade, den var på 1,5 kg skulle jag uppskatta.
Då kom den där tanken som man ska passa sig för "Ikväll blir det enkelt ". Det vakade i stort sett under hela tiden fram till nio då jag avbröt. Men de var inte lätta jag hade ytterligare tre påslag på samma fluga och provade alla möjliga småflugor utan framgång. Det syntes någon enstaka fjädermygga och en lite Dagslända men en stilla liggande storfluga verkade vara det som funkade.



20190718
Jag hade kort även till idag så det blev knappa tre timmar på fm. Idag vakade det mycket sporadiskt , det tog en timma innan mitt första påslag. Jag såg hur fisken kom under Balsa Getingen och tog , men jag blev för snabb. Jag provade en del olika nymfer men kände inget. Vid elva så vakade det bara en halvmeter från kanten , den tog min Elkhair Cadddis och jag kunde håva en mager Öring på ca 6 hg.
Tjärnen är mycket liten och man tror att det ska vara enkelt, men fisken är lika kräsen här som i en större sjö.


Kommentarer