Stugan i Nås , Byrtjärn, Ö Glasögontjärn

2019-07-20
Det var varmt och växlande molnighet med svarta moln som gav ordentliga skurar , vilket jag hade räknat med när jag åkte iväg efter lunch. Jag började i Ö Glasögontjärn där jag missad en vakade fisk i mothuggen. Jag var där en halvtimma sen åkte jag till Byrtjärn som ligger bara några hundra meter längre in på vägen. Denna var betydligt större och med näckrosbälten runt hela tjärnen. Det vakade en fisk på de 1,5 timma som jag var där. På bryggan var det en familj som metade och kastade de hade inte känt något men sett några fiskar.
Jag var den sista timman i Glasögontjärn men det var dött trotts att det kom en rejäl regnskur.


2019-07-22
Det blev ännu en eftermiddag i Ö Glasögontjärn vädret var mulet men skulle spricka upp mot kvällen. Man hade lovat mycket varm väder de kommande dagarna så det var nog sista chansen på ett tag. Jag hade inte fiskat mer än tio minuter när en Regnbåge tog min Elk Hair Caddis bara några meter ut, jag såg tydligt när den kom från djupet men höll mig lugn och krokade perfekt. Det blev några hopp och rusningar men den tröttnade fort . Det var en riktigt stor fisk på 3kg den hade litet huvud och var väldigt bred , tror de kallas Donalds Regnbågar,den var inte snygg.
Det var bara några sporadiska vak så sista timman gick jag över till den västra tjärnen. Jag vet inte om man sätter i fisk i den men det vakade några fiskar försiktigt och jag hade en fisk som tog två ggr men fastnade inte. Vid sex kom solen och jag åkte en kort sväng till Byrtjärn för att se om det var någon aktivitet. det var fyra bilar på parkeringen och över tio som som fiskade.
Helt klart är att Glasögontjärnarna som bara tillåter flugfiske är det bästa alternativet.Ska det bli något mer fiske nu så får det bli sen kväll eller tidig morgon.



Kommentarer