Baltak Årets första på torrt

Kylan hade verkligen kommit tillbaka det var 8 grader och växlande molnighet med en del skurar med snöblandat regn.Jag startade som vanligt nere vid Bälteberga strax efter tre. Jag riggade två spön ett med torrt och ett med en tung stor svart nymf. Det stod två Tjecker i ruinpoolen och jag trodde först att de plaskade med linorna innan jag såg att det vakade riktigt bra, det var ledigt i början av strömmen så jag började där.
Det var Åsländor ( Baetis Rohdani )  som kläckte. Det kom en skur efter en stund och då kläckte det och vakade riktigt bra . Jag missad tre alla tog de min parachutefluga genom att volta över den , utan att jag kände dom alls. De andra fiskarna fiskade inte torrt och lämnade ganska snabbt . Det fortsatte att vaka längre ned i poolen och jag missade en som gjorde samma våldsamma påslag. Vaken dog ut efter 1,5 timma och det kändes surt att inte fått en på torrt.


Jag fick sällskap på andra sidan av en av de absolut flitigaste fiskarna i Baltak. Han tog en i första kastet på en riktigt förtyngd rigg. Jag bytte spö vilket resulterade i en fisk i håven och två tappade när de var klara för håvning. Denna huggperiod höll på till sex då det dog ut.


Jag käkade snabbt och testade sen att tjecknymfa i Kashmir poolen med samma fluga. Bästa stället vid stenen gav snabbt två kilos fiskar. Vid vasskanten började en mindre fisk vaka sporadiskt , den tog min torris i tredje kastet. Det var dagen mista men klart den mest uppskattade, då hade klockan hunnit bli sju.

Årets första på torrt.
Jag gick sen en sväng till ruinpoolen där jag missade en på torrt och en sväng upp till lugnvattnet men där var det dött. Jag åkte hem vid åtta och mötte en riktigt skur med snöblandat regn vid Skövde då temperaturen sjönk till 1 grad. Nu är kläckningar i gång och vi har verkligen en skön tid framför oss.

Kommentarer