Ätran, en hård dag

Jag började med kaffe vid Veka vädret var aldelles för bra sol och 22 grader. Dansade Danicor mötte mig och det känder magiskt att ha en hel dag att se framemot. Jag gick en sväng uppåt på andra sidan men ingen fisk visade sig så jag drog upp till spången.

Jag fiskade eller spanade i fyra timmar. Det var en långt ner på nacken som var uppe ett par ggr men inte när jag stod på plats. När jag käkade så blev det ett rejält vak bara några meter ifrån mig . I det stråket kläckte det bra med Danicor annars var det väldigt lite andra sländor.


Nästa plats blev Buttorp där jag var strax efter fyra. Jag började att fiska i forsen där jag tappade en mindre fisk. Sen gick jag sakta uppåt och såg några sporadiska vak av småfisk, i lugnvattnet ovan första strömmen såg jag ett fint vak på långt håll. När jag kom dit vakade en stor Öring riktigt ordentligt så jag gick upp i forsen och vadade över.
När jag kom fram till platsen var gräset väldigt tillplattat och jag förstod att det var fler som försökt ta den. Nu kämpade jag i två timmar med att hitta rätt fluga. Jag såg aldrig att den tog något på ytan och det som kläckte var danicor. När jag  testat mina imitationer blev det att prova allt möjligt men inte en reaktion. Fisken började 50m ner och åt sig sen uppåt för att stanna lite ovan granen och vara i det området ganska länge. Den var ibland bara några meter så man fick en lite glimt av denna manifika fisk som jag inte hade en chans på.



De sista timmarna var jag i Veka därdet var några enstaka vak, inget uppe på lugnvattnet. Halvtio vakade denna 30cm Öring i Ruinpoolen frekvent , den tog en Rackelhane st 16 , det kändes rätt bra fast den var liten. jag avslutade vid tio.
Det var lite vatten och dålig kläckning hela dagen , nu blir det att ta nya tag tills på Tisdag.






Kommentarer