Abborresjön , Vulgata

Lördag
Jag hade läst om det fantastiska Vulgata fisket i Abborrasjön på FB och i helgen när jag var gräsänklingen var det dags.
Jag var på plats vid halv elva, sjön var mycket fin med berget som gick ända ner på sina ställen. När jag plockade ihop mina prylar så såg jag några Vulgator och fisken var inte sen att ta dom. Det vakade en utanför bryggan där jag satte i ringen , den tog i första kastet utan att jag kände den. De två första timmarna  höll jag mig i området till vänster där en friskvind låg på och det var en del sporadiska vak hela tiden. Jag hade några påslag på en kläckare med de var inte i stöten. Jag träffade två andra i flytring och de tipsade om en vassvik till höger om sundet.
När jag kom fram så var det en helt annan fart här med fisk som vakade inne eller precis i kanten av den glesa vassen. Det kläckte bra med sländor i vassen som sen vinden tryckte iväg över sjön. Efter några missade på Dunfluga så satte jag på Harrrops Still born dun. det resulterade i en mycket vacker Öring från sjöns vilda stam.


Nu följde ett flera timmar fiske som var helt underbara ,  detta fiske slår det mesta. Nu vakade det i stort sett hela tiden och  med  flera fiskar att välja på. Många påslag och en hel del tappade fiskar. Jag kunde kosta på mig några flugbyte bara för testandes skull , men Harrops var klart bäst. Regnbågarna tog ofta brutalt med hopp och rusningar. De mindre öringarna inne i vassen dränkte många gånger flugan utan att fastna.


Det var en friskvind som var hård med 18sekm i vindbyarna så man behövde ta lite pauser och bara beskåda skådespelet emellanåt.
Mellan sex och halvåtta så var jag trött på vinden och sökte mig till läviken. Även där var fisken i gång , bäst var ute vid vassudden. Där blev jag av med min sista Harrops , botten är full av långt gräs som de snor in sig i med tafsbrott som följd. På väg mot bryggan så blindfiskade jag bakom vassruggarna och det stod fisk överallt .Man tror att man ska dra obegränsat med fisk men det blev en Regnbåge av ypperlig kvalitet som fick följa med hem.
Jag var tvungen att avbryta om jag skulle hinna gå en sväng till ST Kroksjön. På väg upp till sjön träffade jag på ett par Gubbar som kom därifrån och det hade varit kass. Så jag gick bara en kort sväng sjön på vänstersida . Berget var väldigt brant och kast möjligheterna var begränsade men enligt de som fiska här går fisken väldigt nära land. En mycket lyckad dag var till ända och nu blir det att binda upp nya flugor tills imorgon.

Söndag 
Det visade att det skulle blåsa ännu mer på Söndag , men jag kunde inte låta bli att åka igen. Så kl 7 var jag på plast igen , nu satte jag i längst in i grundviken. Det blåste verkligen hårt och var ingen fiskedag för normala personer.. På väg mot bryggan så hade jag omgående en fisk som tog utan att jag kände den. Sen hade jag några vak mot bänken men den ville inte ta.Efter nån timma tog jag mig över till läviken , där var det rätt dött.
Det var med viss tvekan jag tog mig mot sundet för att komma till den platsen jag var igår. När jag var mitt i så såg jag att det vakade vid en sten mot land, det var sländor som kläckdes i ett litet vassbälte.Det hade bildats en lite ström där. Jag trampade för fullt för att hålla mig på plats och kunde bara hålla ut tafsen och sänka ner den på platsen. Två påslag hade jag men det var mindre Öringar som hittat platsen , det dog ut efter 10 minuter.
Väl på plats i viken så var det en del sporadiska vak och jag fick efter en stund en mindre Öring. De var precis som igår på fm mycket svårfångade. Närmare elva var det stundtals bra fart men vinden var mycket hård och flugorna draggade rätt snabbt. Byte till en Dun resulterade i flera påslag och mindre fiskar som voltade över flugan utan att fastna.
Det var väldigt jobbigt att försöka bemästra vinden så jag tog i för fullt och tog mig tillbaka till läviken. Där tog en större Regnbåge stenhårt och gjorde några långa rusningar sen ner gräset och brusten tafs. Nu hade jag ett bra fiske men kl var ett och jag var tyvärr tvungen att avbryta och ta mig hemåt. Klart lite tungt när bästa perioden just börjat.
Jag är väldigt nöjd med mitt besök hos Abborrasjöns FVF området är väldigt vackert och allt är välordnat. På deras FB sida fick snabbt svar på mina frågor via messenger. Jag kommer definitivt återkomma.

Kommentarer

  1. Visst är det jobbigt med hård vind. Vi har tagit fram nånting som löser det problem. Titta på www.ufloat.se
    Skit fiske på dig ...��

    SvaraRadera

Skicka en kommentar