Flugbindningsträff på Hökensås

Jag hade för första gången anmält mig till en flugbindningsträff men på vägen upp i värsta snöovädret satt jag och funderade om inte detta var bland de dummate resorna mot Åsen jag gjort. Som tur var gick det bra. Väl framme så blev det käk och sen satte passen igång. Jag hade väl tänkt att det kan vara kul att binda lite och sitta och tjöta fiske, men  jag bedrog mig det var verkligen seriöst.


 Jag var i en toppen grupp med mycket trevliga gubbar. Mest imponerade var Alf med sin perfektionism och sina otroliga berättelser om håvade fiskar åt President Kekkonen och flugor till Kungen.
 Reimo visade upp en intressant pärm med flugmönster där han även tecknat flugorna , mycket snyggt.
 Jag har nog aldrig tidigare haft handsvett men under Stefan pass var det oundvikligt. Men med hjälp av Stefans mycket nogranna instruktioner så gick det riktigt bra att binda på st 22. Så nu kommer jag ha med egna flugor till Montana i oktober. 

 



                    Koncentration !
Under Peter pass bjöds det på många skratt när han berättade vart han jagade alla dessa flourocerade material som användes i hans fina Havsörings flugor. Hans  glöd för detta fiske smittade verkligen av sig.


Helgen avslutade med Håkans Hökensås flugor här fick jag ny inspiration att binda gamla klassiker med ny touch. Här hann vi med att binda några av varje mönster det var skönt med lite enklare flugor efter allt pill.




 På Johans pass fick jag en hel del tidsbesparande bind tips med mig. Och en  hel del nya nattslände mönster som kommer ta plats i min ask till våren.

Helgens största fluga och den minsta en Baetis st 22



Kommentarer