Stugan i Nås . Local X

Jag hade kollat att bommen var öppen så äntligen skulle jag få fiska i denna sjö jag hört så många historier om. Sjön är känd av lokalbefolkningen för sina Vulgata kläckningar och stor vild Öring.
Jag var på plats nio med samma sommarväder som vi haft under hela maj.Jag började fisket på en stor udde med flera små öar utanför. När jag plockade ihop spöna vakade en storfisk i vindkanten 20m ut. Det är så man ska välkomnas när man kommer till ett nytt ställe.
Jag provade lite på torrt men vindkanten flyttades långt ut och fisken gjorde ett vak till. Jag  gick över till sjunklina och en svart Wollybugger efter en halvtimma fick jag ett hårt hugg på kort lina och tafsen höll inte. Det var riktigt surt. Det var en svår fiskad botten full med storsten och många botten känningar. Jag saknade mina Bobbie flugor dom hade nog funkat bättre.
Det kom en barn familj som tittade och fotade Fiskgjusens bo. Pappan frågade hur det gick och berättade sen om en vik på andra sidan som har sandbotten.Där brukar fiskarna gå på lagom avstånd och äta sländor, hans största var på 2kg.
När jag skulle ge mig strax efter ett så kom gubbe några år äldre än mig. Han delade frikostigt av sig av sina ställen. Jag skulle fiska på västra kanten och ta mig ner via en led. Fisket hade varit svårt i ett par år med dåliga kläckningar, däremot så kläcker det nästan i en månad. Han berättade många historier med fiskar som bara går några meter från kanten. Rådet jag fick var att fiska med kläckare jag har bara fått 2kgs på Sländan men upp till tre på kläckare. Det var nåt att drömma om.


Jag var sugen att se andra sidan så klockan halvsex på morgonen satt jag på strandkanten med en kopp kaffe och lyssnade på Orrarna , en magisk känsla. Det var några kraftiga vak  mitt i sjön. Jag rekade sträckan och provade med intermediate lina och olika nymfer men ingen känning.
Det såg bra ut och det gick att gå ut några meter på många ställen. Jag åkte hem vid nio.


Nu är det bara att hoppas det inte är över när jag kommer hit i början på juni.



Kommentarer