Hökensås Nordvattnet

Värmen ger sig inte det var 28 grader när jag var vid sjö klockan sex.Min förhoppning var att det skulle bli lite fart vid skymningen och att Vulgata kläckningarna inte var helt över. Jag satte i ringen på mitt parkering och fiskade mig upp mot norra viken som låg i lä. Det var ingen aktivitet så jag körde med intermediate lina och en flickslände nymf. Jag testa den nya kustlinan från Guideline den kastade grymt bra. Vid halvåtta tog en Regnbåge min långsamt fiskade nymf. Efter ett hopp följde den snällt med in till håven. Det kändes som en bonus fisk.


Jag fiskade mig närmare land och efter ytterligare en halvtimma såg jag ett vak inom bekvämt kasthåll. Efter bara en meter tog den hårt och sen blev det en ganska konstig drillning. Förklaringen var en Gädda på närmare 2kg. Den kommer bli en fin middag.


Vid nio bytte jag till torrfluga och la mig utanför ön där det brukar kläcka Sjösandsländor.
Det kläckte lite nattsländor och några spridda vak var det. När det började skymma så kläckte Sjösandsländorna mitt i sjön och hade fisken varit i stöten så borde det vakat mer då det var ganska gott om dom. Däremot abborrar och mört vakade överallt.


Jag avslutade fisket strax före elva och det var bara småfisken som höll på. Det 20 gradiga vattnet gör att det är nog tidiga mornar eller natten som gäller. Värme böljan har spolierat fisket och jag kan med gott samvete återgå till fönster renovering


Kommentarer