Hökensås Nordvattnet , "Torrt"

Efter ett trevligt fiskesnack med Martin i shoppen så bar det iväg till norra delen av Nordvattnet. Det blåste rakt emot och kändes kallt fast det var 7 grader . Jag hade fått inspiration av Johans artikel i senaste Allt om Flugfiske,och hade bundit upp nymfer med färggranna tungstens huvud så en rigg med Flicksländenymf och en ny nymf efter den blev dagens val. Jag paddlade mig sakta upp på högersida som var lite i lä. Det tog mig nästa två timmar att nå lä vid  Storlommens ö. Jag hade inte känt något bara sett en som gjorde ett hopp på högerkanten.

När jag låg där och malde med mina nymfer så vakade en fisk mycket försiktigt vid en gräsö. Efter en stund var den där igen . Jag gjorde ett utlägg med Frisörmyggan st18 som satt på mitt andra spö och när inget hände började jag veva in linan med nymferna , då ser jag i ögonvrån ett litet vak och min fluga är borta men ingen fiska i andra änden. Klantigt men ut med den igen och då tar den , vilken lycka jag sitter med ett stort leende och drillar en hoppade regnbåge tagen på torrt i november vilken känsla. När det blir dags för håvning så gör jag misstaget att veva in tafsen i spöringarna och när den gör ett sista rus så gick 0,14 tafsen av direkt. det värsta var att jag kom på det , men försent.
Det spelade egentligen igen roll då jag redan beslutat att återutsätta den.
Nu vakade ytterligare två fiskar lite längre ut den första tvekade på flugan sen tog den tre gånger utan att jag kände den. Jag hade tyvärr bara st 16  av Frisörmyggan vilket var för stor.
Denna korta vakperiod varade en halvtimma vid tolv.
Vinden vred sig och det började blåsa även här. Jag fiskade ute i stora sjön mot ö och tog mig även in i läviken norr om ön men inget hände.På väg mot bilen kände jag inget på mina nymfer, men de får väl chansen en annan gång.
Faktum är att jag nästan inte fått något på blindfiske i höst vilket är väldigt konstigt. Den stora fördelen med flytring är att man hittar vakande fisk nästan varje gång och där har jag varit framgångsrik.
Mina nya vantar av Bisonull var varma och sköna , men vad gör man åt fötterna. Det blir kallt väldigt fort när man har dom i vattnet hela tiden får nog skaffa strumpor med elvärme.


Oordning efter flugbindning och fisketur 

Kommentarer