Ätran . Äntligen på torrt

Rapporten från igår gav mersmak , Tyvärr var det strålande sol vilket inte var bra i det låga vattenståndet. Jag var på plats vid två och började i Veka ,där väckte jag Anders som låg och slumrade i solen. Vi snackade en stund och spanade vak , men det var dött. Däremot var det helt annan fart på kläckningarna.Jag gick över till andra sidan och såg ett par vak i strömmen under bro. Den tog min bruna Dyret  i andra kastet och efter en kort kamp var min första torrfluge Öring för året fångad, den var 43 cm.
Jag fortsatte sen upp mot nacken där jag tappade en stor där linan gick av ,missade två mindre allt inom 10 minuter.
Simon var sen och kom strax före fem . Då hade Roger och Patrik anslutit och efter lite trevligt snack drog vi upp till spångarna.Vi fiskade en kort stund innan vi satte oss på nacken för att laga mat.Det började vaka en fisk väldigt sporadiskt . Simon provade torrt innan käket. Medans vi satt och åt var den nog uppe tio ggr med en del fina head and tail vak. Vi hade nästan gett upp då den inte visat sig på en bra stund, men Simon gick ut med mitt spö och efter några kast tog den Dyret Simon trodde den inte var så stor så han satte hård press vilket resulterade i en rusning över nacken och fortsatt ner i strömmen.Efter en del dramatik så var en fin Öring på nästa 50cm i håven och Simon var väldigt nöjd.
Vi avslutade i Veka vid nio men det blev inget mer , men vi nöjda med att fått fisk på torrt trotts få vak.




Kommentarer