Montana Dag 9, Craig,Missouri


Solen sken från en klarblå himmel och en frisk vind drog över älven , det skulle bli en hård dag.
Sture valde att fiska vid öarna och vi andra åkte till The Korner. När vi kom fram såg vi att samma gäng som var det sist hade ockuperat stället. Men dessa gentlemen från Main erbjöd oss att dela på ställen då de fiskade i huvudströmmen och letade vak närmare stranden.
Det skulle visa sig bli mycket dåligt , visserligen låg vi i lä men uppe på flaket var det sämre. Jag noterade att det kläckte en del sländor men att de omedelbart blåste bort.
Efter ett par timmar visade en av gubbarna kort på hur Regnbågarna var vid han vadare och åt av det som hade rörde upp med fötterna. När vi sen stod 10m ut och fiskade mot kanten fick jag se samma fenomen på bara 70 cm djup. Det var som mest åtta riktigt grova fiskar som åt för fullt 1,5 m nedanför oss. Rätt knepigt att sen dessa fiska kan sluta vaka om du kastar slarvigt över dom.



Vi såg att det gick en del fiskar i strandkanten på 20 cm djupt vatten. L-Å började fiska med nymf mot kanten han var otroligt ihärdig och höll på i flera timmar. Medans jag och Simon fiskade lite stötvis. Men vid fyra så tog L-Å en en fisk runt 40cm som var ganska slö. Jag fotade lite och hittade en fisk som visade sig i kanten , den tog min lilla nymf och var även den ingen större kämpe. Det kändes verkligen som bondtur.
Det kläckte lite Baetis sista timman och vakade en del , men det kom aldrig igång.
Sture hade haft en lärorik dag i kanalerna och tappat två , men ingen fart på vakandet.

Jag har ju en rätt begränsad erfarenhet av Missouri men av de fiske dagar vi har spenderat här nu och för tre år sedan så är soligt väder och vind det absolut sämsta för fisket.





Kommentarer