Nås,Fisklösen,Vanån

Långhelg i stugan och många tillfällen till fiske. På lördag efter lunch åkte jag och Gustav upp till Fisklösen som ligger norr om Dala-Järna. Jag hade varit där en gång tidigare och visste vart vi skulle vara. Det stod två killar på udden men vi fick plats längre in. Botten bestod av sten och dy vilket gjorde den mycket svår vadad , stav var ett måste.
Det vakade en del fisk efter Vasssländor och enstaka Vulgator och tog inte lång stund innan jag missade en på Vulgata kläckare. Fisken kom in i vårt område med jämna mellan rum första timman sen dog det helt . Det blåste en del och när vinden lugnade sig så kläckte det och fisken blev aktiv.Jag gick en sväng och fiskade på uddarna längre bort , men där blåste det hårt.Vi gav upp vid sex.

Söndag jag åkte själv upp till Fisklösen på fm . Jag möttes av vakande fisk direkt och det var bättre aktivitet än gårdagen. Det var vakade lite i omgångar men inte tillräckligt för att man ska veta om fisken verkligen såg flugan. Jag provade även en del nymfer i de områden som fisk visat sig men ingen reaktion. Så vid två gav jag upp , denna gång rätt frustrerad.




På måndag efter lunch åkte vi några timmar till Vanforsen bakom motorbanan. Det var en ganska så flack sträcka men med ett par ställen som såg lovande ut. Det var mycket vatten och vi såg ingen aktivitet. Mer än en del nattsländor. Detta var första försöket i forsen som jag tänkt utforska i år.







Kommentarer