Hökensås, Nordvattnet

Nu när min dotter Frida hade gått kastkurs och gjort några försök med Gustav så kände jag att det var dags för henne att  fånga sin första fisk på fluga. Jag hade boka båt i Nordvattnet och tanken var att vi skulle ägna oss åt flugrodd tills det mojnade. Vi var på plats vid fem Fridas hund  Bella var verkligen glad hon började med att bada sen hoppade hon ur båten när vi lade ut. Det blåste längst  med sjön så det var svårt att hitta lä. Vi tog oss längs bort i små vikarna ,men inget hände så det blev en lång fika i solen.

När vi började igen så dröjde det inte länge förrän en fin fisk tog den släpande Svarta Zonkern. Det var kul att se hennes glädje och förvåning att fisken var så stark. Efter en del problem att håva den så låg Fridas första Regnbåge i båten. Bella uppskattade fångsten och hade gärna satt tänderna i den.
Vinden började avta så vi tog oss ut i stora sjön där blev det en Mört som en Gädda höll i ett tag. Vid åtta var det dags igen på Fridas spö en väldigt pigg Regnbåge gjorde flera lång rusningar , denna gång fick hon håva själv. Allt gick bra och ännu en fin Båge på ca 1,3 kg var bärgad. Det var kul att sitta bredvid och se när sånt man tycker är självklart ser ganska krångligt ut.

Mellan nio och tio kläckte det en del Vulgator men det var för få. Några vakande fiskar såg vi men ingen fart alls. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med fisket. Och att man kan känna glädje när andra får fisk , det stämde verkligen denna dag.






Kommentarer