Slow motion i local X

Det var min son Simon som i stort förtroende fått reda på ett Storöringvatten, mellan Borås och Göteborg han fick bara inviga mig i hemligheten. Så då stod jag där vid den hemliga ån. den såg ut som jag hade förväntat mig 5-6 meter bred och med en svag ström. Förutsättningarna var inte dom bästa då det var väldigt lite vatten i ån. Jag hade ätit lunch och började med kaffe vid å kanten, det tog inte lång stund innan jag såg ett försiktigt vak under grenarna på min sida. Kanten var hög och träd ända ner till kanten , alltså omöjligt att kasta. Jag smög mig i position mellan träden och lyckades skjuta ut tafsen med en myra på , den funkade inte då nedslaget blev för hårt så den sjönk. Plötsligt ser jag en nattslända som jobbar sig mot mig. När den nästan nåt land var Öringen där och tog den. Alltså på med en Nattslända av hjorthår , nu funkade tekniken ut med tafsen och några försiktiga ryck så klippte den på utan tvekan. Det blev en knepig drillning då jag fick krama ett antal träd för att få spöt till ett ställe där det gick att håva. Som tur var så var den ganska lugn. Oj vilken känsla årets första på torrt.. en knubbig vildöring på dryga kilot yes..

 Efter den lyckosamma starten så började jag i sakta mak utforska ån. Det tog 3 timmar innan jag upptäckte nästa vakande fisk. Denna stod betydligt bättre till. Efter att jag hukade kommit i sittande position var det dags för dagens första kast. Den tog samma fluga i tredje kastet och svarade med en riktig tjurrusning. Jag kunde sen bogsera öringen till en lämplig plats , men när jag skulle håva den så klev den av. Den var i samma storlek som den jag fick. Jag höll på till halvsju men inget mer hände.
Det kläckte en del nattisar och sävsländor. Danicor kläckte sparsamt på de grunda partierna och det var en del tappra hanar som dansade i lä.
Detta är nog ett väldigt spännande vatten om man kan pricka in deras kläckning.
Jag är väldigt nöjd idag!!

Kommentarer