Stora Kroksjön , Blåsigt

Dags att besöka detta fina vatten och försöka få årets första på torrt. Soligt och upp mot 17 grader visade prognosen.Planen var att fiska från flytringen i Abborrasjön men det blåste en frisk sydlig vind längst hela sjön.  Så det blev St Kroksjön istället där fanns det lä uppe i norra viken. Det vakade inget så det blev Peters Svarta streamer som fick börja. Jag gjorde inte många kast förrän jag hade ett hugg och tappade en. Sen hade jag några dragningar i flugan innan en tog ordentligt, det var en övervintrad Regnbåge på knappt kilot. När jag rensade den så var den vit köttet och magen full med barr, löv och annat oätbart. Enligt stammisar så är de fiskar de får på våren välmående , så denna var nog ett undantag.


En annan fiskare gick ut till udden vid vindskyddet där det bildades en strömkant. Han tog fyra på kort tid på Bibio. Jag växlade sen mellan inne i viken under em med alla möjliga flugor. Det vakade bara väldigt sporadiskt. Vid fem så körde med Peters streamer vid udden och ett kraftigt hugg på kort lina så var den flugan väck. Jag satte då på en stor Montana och drog även den in med långa ganska långsamma drag. Smack igen och brusten tafs igen , på med 0,28 och ny fluga men inget hände så jag drog vid sju. Det fanns inga tecken på att vinden skulle ge sig.



Kommentarer